Nieuwe Media, Social Media

Nog een sociaal netwerk?

Nieuwe sociale initiatieven vliegen als paddestoelen uit de grond. Zijn ze allemaal de moeite van het bekijken waard? Ik deel al wat ik doe (Twitter, Facebook), waar ik het doe (Foursquare) en met wie ik dat (professioneel) doe (LinkedIn). Heb ik dan nog de behoefte aan iets nieuws? Ja dat heb ik!

Soms komt er dan ineens een idee voorbij waarvan je baalt dat je het niet zelf hebt bedacht. Roamler is zo’n idee. Zoals de Roamler website zelf zegt: ‘Met Roamler wordt het leuk om te ontdekken. Overal liggen opdrachten die je kunt uitvoeren: op een specifieke locatie, thuis of in jouw eigen buurt. Alledaagse zaken worden opeens bijzondere opdrachten. Een Roamler kijkt naar de omgeving met vragen in het achterhoofd als ‘Hoe kan ik deze plek verbeteren?’ en ‘Wat is een mooie poster?’.

Roamler is een iPhone app. Indien je beschikt over een account bij Roamler (nu nog in invite beta fase) kun je opdrachten uitvoeren. Deze opdrachten zijn simpel en met je telefoon uit te voeren. Er zijn opdrachten die je laten zien hoe je stad eruit ziet, die je anders laten kijken naar reclame maar er zijn ook opdrachten voor bedrijven. Het meest sprekende voorbeeld is dat je een bepaald product in een supermarkt moet fotograferen. Op deze manier ziet de fabrikant of zijn product goed geplaatst wordt in de supermarkten in bijv. Amsterdam. Ineens is iedere Roamler een mystery customer. Het is leuk voor de gebruiker want er zijn ranglijsten en badges maar er is zelfs echt geld te verdienen door sommige opdrachten uit te voeren!

De vraag is of een dergelijk idee ook toe te passen is op een verzekeringsconcept. Je kunt denken aan foto’s van etalages bij adviseurs, maar als we iets verder denken kunnen we misschien de transparantie in de branche verbeteren. Wat als een verzekeraar via Roamler aan zijn klanten vraagt om te reageren op brieven? Bijvoorbeeld: “Geef aan wat je duidelijk vindt in een brief (of UPO of polisblad) van deze verzekeraar of geef aan welk gedeelte je onduidelijk vindt. Maak er een foto van en stuur het in bij Roamler”. Op deze manier krijg je feedback van klanten die anders nooit contact zouden zoeken. En zo kan een nieuw sociaal netwerk ook interessant blijken voor verzekeraars!