Effectieve datavisualisatie in drie stappen

ITDS Business Consultants - statistieken

 

Zojuist heb je de laatste online meeting van de dag afgesloten en heb je alle data verzameld om de directie versteld te doen staan. Je pakt nog een kopje koffie en denkt goed na over de boodschap die je wilt overbrengen. Hoe breng je de juiste boodschap over? Hoe vermijd je discussie of breng je deze juist op gang? En hoe voldoe je aan de gestelde verwachtingen? Het visualiseren van data kan enorm helpen bij het overbrengen van jouw boodschap. Onze consultants Rinaldo en Noah delen drie stappen die helpen jouw data zo te visualiseren, dat je de juiste boodschap overbrengt.

 

Het belang van data visualisatie

Vandaag de dag zullen bedrijven mee moeten gaan met de digitalisering van de maatschappij en de focus moeten leggen op data gedreven werken. De komst van Bigtechs en het toenemende gebruik van AI-toepassingen geven draagvlak aan deze manier van werken (AFM, 2021). De marktpositie van de financiële dienstverlener kan deze trend omzetten naar een kans om hier concurrentievoordeel uit te behalen. Maar hoe werk je meer data gedreven?

Een manier om meer data gedreven te werken is het visualiseren van je data. Dit lijkt een logische stap, maar wordt in de praktijk vaak als lastig ervaren vanwege de grote hoeveelheden aan data. Visualisaties helpen om van een wirwar aan data een duidelijk verhaal te maken. Dit creëert waarde voor de organisatie, door een discussie over de inhoud mogelijk te maken. Zo voorkom je discussies met aannames, omdat men moeite heeft met het correct interpreteren van de data. Op deze manier worden beslissingen gemaakt op basis van feiten in plaats van interpretaties. Om te zorgen dat je data goed kunt visualiseren, zijn de onderstaande 3 stappen zijn cruciaal.

 

Stap 1: stel vast wat de behoefte is

De manier waarop je de data visualiseert moet worden afgestemd op het publiek waarvoor je presenteert. Tijdens een presentatie wil je vaak middels data een stelling bewijzen of een proces beschrijven. Bij het bewijzen van een stelling is het van belang om de nadruk te leggen op waardes, trends en/of correlaties. Bijvoorbeeld, als je de directie wil laten zien dat de omzet door COVID-19 stagneert, dan kies je voor een visualisatie die een trend weergeeft. Wanneer je als sales manager de performance van het team wilt meten, kies je een visualisatie die de exacte waardes weergeeft.

Een andere optie is het weergeven van een proces of een stappenplan. Deze visualisaties leggen de nadruk op de uitleg van complexe ideeën die vaak worden gebruikt bij het adviseren van een klant. Voorbeelden hiervan zijn boomdiagrammen en matrixen.

 

Stap 2: bepaal je boodschap

Stap twee is het bepalen van je boodschap. Om discussies te vermijden of juist op gang te brengen is het van belang om de nadruk te leggen op je boodschap. Het belang hiervan laten we zien aan de hand van dit voorbeeld: je presenteert aan de directie welke landen onder de gestelde target presteren.

Beide diagrammen geven hetzelfde weer, maar bij de rechter diagram is perspectief aangebracht in thema van de behoefte. Zo voorkom je ook verwarring over de interpretatie van de data. In de linker diagram kun je het verschil in omzet tussen Italië en Frankrijk lastig zien, en kun je niet in één oogopslag zien welke landen de target niet hebben behaald. In de rechter diagram zie je direct welke landen onder de gestelde target presteren en wat de waardes zijn van de behaalde resultaten. Door in je visualisatie te focussen op de klantbehoefte, verduidelijk je de boodschap.

 

Stap 3: kies de juiste visualisatie

Wanneer je een bepaalde vorm van visualisatie kiest, is het van belang om te benadrukken welke relatie je wilt weergeven. Onderstaand een visualisatie van een investeringsportfolio.

Linksboven zie je dat het portfolio bestaat uit diverse investeringen. Daarbij zijn de percentages of de verhoudingen moeilijk te bepalen. Bij de visualisatie rechtsboven kun je de verhoudingen duidelijk zien vanwege de rangorde en bijgevoegde percentages. Zo zie je dat elke visualisatie een ander resultaat heeft en ook tijdens het presenteren een duidelijke boodschap moet overbrengen.

 

Neem tijd voor de visualisatie

Het nadenken over de boodschap, je publiek en visualisatie draagt bij aan het overbrengen van het verhaal. De waarde van visualisatie wordt nog vaak onderschat, maar vanuit onze ervaringen bij ITDS zien we dat dit écht helpt om je boodschap over te brengen naar je publiek.

Wil je meer weten over onze ervaringen met data visualisatie of data management? Neem dan contact op met Rinaldo via r.dejager@itds.nl of met Noah via n.degroot@itds.nl.

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel