Bas en Daniƫlle kozen voor ondernemerschap
Een avontuurlijke carriĆØrestap bracht Bas van Doornik en DaniĆ«lle Clemens bij ITDS. En ze vonden precies wat ze zochten. Korte lijnen en snelle besluiten. Een specialistische consultancy in de financiĆ«le dienstverlening. En vooral een ambitieuze ondernemerslust. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de business line āDigital Transformationā. Ze vertellen alles over hun overstap, het runnen en uitbouwen van de business line en delen hun visie op digitalisering binnen de financiĆ«le sector.
Ā
De volgende stap
Zowel Bas als DaniĆ«lle hebben ruime ervaring bij grotere consultancyās. Ruim twaalf maanden geleden stapte Bas over naar ITDS. Met meer dan 16 jaar management consulting ervaring binnen organisaties als Atos, KPMG en Accenture was hij klaar voor een nieuwe uitdaging. Bas licht toe: āIk kwam op het punt in mijn carriĆØre waarop ik meer wilde ondernemen. Iets anders dan de klassieke account- en jaarplannen allĆ©Ć©n. In het verleden heb ik opdrachten in meerdere industrieĆ«n uitgevoerd maar de financiĆ«le wereld ā met meer dan 35 klantopdrachten ā bleef het meest mijn aandacht trekken. Via mijn netwerk kwam ik in contact met ITDS. Dat was gelijk een goede klik Ć©n een bedrijf waar ik naar op zoek was. Een gedegen en pragmatische consulting met expertise binnen de financiĆ«le sector en ruim 22 jaar klantnetwerk. Dat gaf dat veel vertrouwen.ā
Bas en DaniĆ«lle kennen elkaar van hun tijd binnen de financial services groep bij Accenture. Ze werkten onder andere samen op een proces (BPM) redesign project. DaniĆ«lle vertelt: āDe afgelopen jaren heb ik als ZZPāer gewerkt. Als iemand een half jaar geleden had gezegd dat ik weer consultant zou worden, had ik hard gelachen. Tot Bas contact met me opnam over de mogelijkheden bij ITDS. Mijn eerste reactie was: āterug naar de consulting, past dat ā nog ā wel bij me?ā Ik besloot het gesprek aan te gaan en ontdekte meteen de āondernemersmentaliteitā binnen ITDS. Daarnaast had ik veel vertrouwen in de samenwerking met Bas, dus voelde het als een kans die ik niet kon laten liggen.ā
ITDS heeft momenteel ruim 250 consultants, waarvan 140 in Nederland en 115 in Polen. Daarnaast is ITDS sinds eind 2018 onderdeel van de Redmore Group. Bas licht toe: āSamen met de andere labels van Redmore (Talent&Pro, Triple A ā Risk Finance en Profource) hebben we in Nederland een platform van zoān 1400 consultants met een relevante footprint binnen de financial services. Dit biedt enorme kansen binnen de sector en maakt ITDS uniek.ā
Ā
Uit het stramien en aan de bak
Inmiddels werkt Bas ruim een jaar bij ITDS en is een aantal maanden onderdeel van het directieteam. Bas over zijn start: āHeel eerlijk, het begin was zeker spannend. 140 consultants in Nederland, zeer korte lijnen en besluitvorming binnen Ć©Ć©n werkdag. Goed of minder goed resultaat? Je hoort het direct. Echt anders dan bij een hele grote consulting organisatie. Hoe het ruim twaalf maanden later bevalt? Ik kan volmondig zeggen: goed! Het is anders, maar precies wat ik zocht. Iedere dag weer ondernemen. En niet te vergeten: mooie projecten bij grote namen in de financiĆ«le wereld waar we echt verschil maken. Daarnaast zien we aantoonbare uitkomsten van de samenwerking binnen Redmore. De potentie die daar zit is zo gaaf. Wie wil dat nou niet?ā
DaniĆ«lle is twee maanden aan boord bij ITDS. DaniĆ«lle vertelt: āOok ik moet bekennen dat ik best zenuwachtig was om te starten. Hoe het bevalt? Door combinatie van de gave projecten en de interne ambities bevalt het zeer goed. Heb je een goed idee? Ga het doen en regel het. Hiervoor hoef je niet meerdere niveaus naar boven, zoals bij grote consulting partijen. Dat gezegd hebbende, kunnen we zeker leren van grote consultancy. Het stramien ā om het zo maar even te noemen ā bij deze partijen zorgt voor hoge, uniforme kwaliteit en skills van consultants. Dit vinden wij ook ontzettend belangrijk. Daarom focussen we ons de aankomende tijd – extra – op de ontwikkeling en opleiding van alle consultants. Bovendien zoeken we ook actief in de arbeidsmarkt naar die skillset en dus naar consultants.ā
Aan het roer van āDigital Transformationā
DaniĆ«lle en Bas zijn verantwoordelijk voor het uitbouwen en runnen van de business line āDigital Transformationā. Bas als Directeur, DaniĆ«lle in de rol van Business Line Manager (Senior Manager). Bas vertelt meer: āITDS groeit hard. Daarom hebben we ons organisatiemodel aangepast naar een model met business lines met een duidelijke focus op de business (bijvoorbeeld Digital Transformation). Deze focus is belangrijk voor zowel de markt, onze klanten, ITDSāers als toekomstige collegaās. Mijn doelstelling voor onze business line dit jaar is āDouble digit growthā, zelfs anno COVID-19. Ook in headcountgroei hebben we een sterke ambitie en zijn op zoek naar ondernemende collegaās. We hebben gelukkig een goede catch met DaniĆ«lle.ā
DaniĆ«lle vult aan: āWat voor collegaās wij zoeken? We zijn natuurlijk een specialistische club. Dus iemand met kennis over de financiĆ«le sector, waardoor hij of zij doorlopend een betrouwbare kennispartner is voor de klant. Echt op lange termijn met de klant meedenken. Maar ook iemand die lekker nuchter is; āniet lullen, maar poetsenā. Dus meedenken Ć©n implementeren bij de klant. We zoeken collegaās die zowel bij ITDS als bij de klant zin hebben om door te bouwen.ā
Bas voegt toe: āAls je nu instapt in onze business line, sta je aan het begin van een gave verandering. Waaraan je zelf echt kunt meebouwen. Daarnaast vinden we het ā zoals DaniĆ«lle al noemde – heel belangrijk dat jij jezelf ontwikkelt als consultant. Het draait niet alleen om het uitvoeren van jouw klantopdracht, maar om het samen en individueel beter worden.ā
Ā
De toekomst van digital
Binnen de business line āDigital Transformationā ligt de focus op digitaliseringsvraagstukkken bij nationale en internationale financiĆ«le dienstverleners. In de toekomst krijgen financiĆ«le dienstverleners te maken met nieuwe aanbieders, datastromen en distributiemogelijkheden die hun producten en advies persoonlijker, sneller en altijd beschikbaar maken. Met inhoudelijke expertise is ITDS de schakel tussen de klant en zijn mogelijkheden.
DaniĆ«lle over de toekomst van digitalisering in de financiĆ«le sector: āAlles wordt digital. Digitalisering maakt het – steeds meer – mogelijk om de consument persoonlijk en gericht te benaderen. Ook de groei van FinTechs beĆÆnvloedt de hele financiĆ«le markt. Ik zou graag met deze partijen samen werken. Voornamelijk in de samenwerking met InsurTechs zie ik veel kansen. In de financiĆ«le markt moeten we een leidende rol spelen op het gebied van digitalisering. Door met oplossingen te komen voor onze klanten, en dus ook door samen te werken met FinTechs en IT-partijen. Juist doordat we een gespecialiseerde boutique consultancy zijn, kunnen we snel en gezamenlijk proposities op de markt brengen.ā
Ā
Gepersonaliseerde data
Bas valt bij: āBanken en verzekeraars werken steeds meer data-driven, waardoor ze beter inspelen op de behoefte van de klant. Stel je voor: niet alleen een overzicht van je rekeningen via internetbankieren, maar een integraal beeld van hoe jouw maandelijkse kosten (bijvoorbeeld mobiliteit, verzekeringen, telefonie, gezondheid) zich verhouden tot anderen mensen met jouw āpersonaā en daarbij de suggestie en doorverwijzing naar waar en met wie jij jouw kosten kunt verlagen? āU betaalt xx% meer aan uw autoverzekering, wilt u minder betalen, klik hierā. En dat allemaal real time. Zo gaaf. Als je gebruikt maakt van gepersonaliseerde data, moet je deze data natuurlijk ook beschermen. En het voldoen aan de wet- en regelgeving op dit gebied. Onze klanten hebben de aankomende tijd dus genoeg te doen. Wij geven de frisse blik die ze nodig hebben om de volgende stap te zetten. We zien kansen, laten zien waar de lat ligt en helpen met de daadwerkelijke executie.ā