Dataschoning in 5 stappen

Dataschoning in 5 stappen

06 mei 2020

dataschoning

Eén van de belangrijkste doelstellingen van financiële dienstverleners is het optimaal bedienen van relaties. Natuurlijk het liefst op maat. Maar hoe kun je een relatie optimaal bedienen als de gegevens van een relatie niet juist, niet volledig of zelfs verouderd zijn? Inderdaad, dat gaat niet.

ITDS helpt organisaties met het verbeteren van hun relatiedata. Met dataschoning worden alle gegevens zorgvuldig onder de loep genomen, en waar nodig gewijzigd en aangevuld. Hoe wij relatiedata weer actueel en kloppend maken? Onze consultants Ilana en Daniël vertellen meer over de 5 fases die we hiervoor gebruiken.


Fase 1 – de scope bepalen

Allereerst bepaal je welke relaties en gegevens je gaat meenemen in de dataschoning. Voor deze gegevens maak je een onderscheid tussen:

  • De status van het attribuut. Dit zegt iets over de waarde van de velden en of deze gevuld of leeg zijn. Door deze tussen de verschillende systemen te vergelijken komen onder andere synchronisatiefouten snel aan het licht.
  • De status van het record. Dit zegt iets over het soort relatie. Bijvoorbeeld particulieren, zakelijke relaties, UBO’s of tussenpersonen. Je kunt kiezen om bepaalde relaties uit te sluiten bij de schoning, of misschien kan de data wel met pensioen?

 

Fase 2 – plan van aanpak

De volgende stap naar een opgeschoond relatiebestand is het opstellen van een plan voor de schoning. Houd hierbij rekening met welke gegevens en relaties je gaat schonen. En breng in kaart welke systemen relevante informatie bevatten voor de analyse. Naast systemen voor klantbeheer, bieden polisadministraties ook bruikbare inzichten. Verwerk de gekozen systemen in het plan van aanpak.

Bepaal vervolgens waar je de gegevens uit de verschillende systemen verzamelt om analyses uit te voeren. Vaak wordt hier een verrijkingstool voor gebruikt zodat het op een centrale plek staat. Met dit hulpmiddel kun je versneld grote hoeveelheden data inladen, analyseren en issues wegpoetsen.

 

Fase 3 – data analyse

Nu kan het analyseren beginnen! Leg hierbij eerst de focus op de status van de attributen. Hierdoor zie je hoe de data is opgebouwd en welke issues moeten worden opgeschoond. Hierna verleg je de focus naar de status van het record. Onderzoek of de relaties actief of inactief zijn en wat de relatiesoort is. En of alles ‘klopt’ natuurlijk. Het kan zomaar voorkomen dat aan een bedrijf een geslacht is toegekend.

 

Fase 4 – dataschoning

Na al het voorwerk kan de data daadwerkelijk geschoond worden. Het doel in deze fase is het opleveren van een geschoond relatiebestand. Bekijk alle gevonden issues van de status van het attribuut en de status van het record. Maak per issue een keuze voor de schoning. Houd daarbij rekening met de regels die in de verschillende systemen gelden om te voorkomen dat het aangepaste relatiebestand niet verwerkt kan worden.

 

Fase 5 – verwerking

Tot slot wordt de geschoonde data verwerkt in de systemen. Afhankelijk van hoe het IT-landschap eruitziet zijn hier verschillende mogelijkheden voor. Je kunt kiezen om dit in de oorspronkelijke systemen te verwerken of in een centraal systeem waar de relatiedata wordt verzameld. Een combinatie van beide opties is ook mogelijk.

 

Opgeruimd staat netjes

Zo: opgeruimd staat netjes. In plaats van veel tijd kwijt te zijn aan ‘poetsen’, bijvoorbeeld het bijwerken van (email)adresgegevens en telefoonnummers, kan de focus nu gelegd worden op het optimaal bedienen van de klant. Als financiële dienstverlener brengt dit verschillende voordelen met zich mee. Ten eerste levert het inperken van de ‘onderhoudskosten’ van data een fikse kostenbesparing op. Daarnaast stijgt natuurlijk de klanttevredenheid wanneer zij optimaal en persoonlijk bediend kunnen worden.

Een laatste tip: als je niet oppast kunnen de relatiedata binnen no time weer een ‘rommeltje’ worden. Hoe je dit kunt voorkomen vertelt Eline je graag in haar blog over data stewards.

Wil je meer weten over datamanagement en het dataschoning? Neem dan contact op met Ilana via i.vanberkum@itds.nl of met Daniël via d.ghebrial@itds.nl.

 

 


Gerelateerde berichten

 Bekijk alle berichten

GERELATEERDE DIENSTEN

 Bekijk alle diensten

Data Management

Lees meer

Binnen de financiële dienstverlening vraagt toenemende wet- en regelgeving steeds meer van de datahuishouding van organisaties. Daarnaast beweegt de data gedrevenheid van financiële dienstverleners zich steeds meer naar dynamische oplossingen: data management als corporate asset voor een verbetering in dienstverlening. 

ITDS werkt al jaren op datatrajecten bij banken, pensioenfondsen en verzekeraars. Dankzij onze expertise op het gebied van data management verbeteren wij datahuishoudingen, zodat data kloppend zijn en waarde toevoegen aan uw organisatie en de bediening van uw klanten.

Lees verder

Master Data Management

Lees meer

Het synchroniseren van verschillende systemen en bronnen is een vrij intensief en onderhoudsgevoelig proces. Enerzijds kan dit leiden tot een enorme groei aan data en anderzijds tot veroudering van gegevens. Correcte, passende en actuele relatiedata zijn om twee redenen van groot belang. Ten eerste om uw klanten passende diensten te bieden en ten tweede om te voldoen aan de compliance wetgeving als GDPR, UBO, Anti Money Laudering (AML) en Know Your Customer (KYC). Met Master Data Management realiseert u relatiedata op een centrale plaats.

Lees verder
web-monitoring-ok