De Wet & Regel Update: Wet herstel en afwikkeling van verzekeraars

WET HERSTEL EN AFWIKKELING

Rondom risicomanagement zijn (nieuwe) wetten niet altijd even makkelijk leesbaar en het is soms lastig te bepalen wat de wet- of wetswijziging nu concreet betekent voor jou.  De ITDS wet- en regelgevingsspecialisten hebben daarom het initiatief genomen om voor jou alle details uit te pluizen en dit te bundelen in één overzicht. Zonder vakjargon, in normaal Nederlands. Wel zo fijn, dan ben je in drie minuten helemaal up-to-date.  

Met in de deze editie: ‘De Wet herstel en afwikkeling’

 

De ‘Wet herstel en afwikkeling’

Op 1 Januari 2019 is de Wet herstel en afwikkeling van verzekeraars in werking getreden. Het doel van deze wet is om de maatschappelijke en financiële gevolgen bij het omvallen van een grote verzekeraar te beperken.

 

De uitgangpunten

Verzekeraars (en zeker de grote) zijn belangrijk in Nederland. Als ze omvallen, dan verliezen klanten geld en zijn ze niet meer verzekerd. De nieuwe wet heeft twee uitgangspunten:

  • Verzekeraars kunnen failliet gaan;
  • wanneer dat gebeurt, moeten de verzekerden goed beschermd zijn.

 

De wet in de praktijk

In de praktijk bestaat de Wet herstel & afwikkeling van verzekeraars uit twee verplichte onderdelen:

  • Het Voorbereidend Crisis Plan (VCP);
  • en de Resolutieplanning.

 

De belangrijkste feiten over het VCP

  • Het is een plan dat de verzekeraar zelf schrijft in financieel gezonde tijden;
  • het doel is om te beschrijven welke herstelmaatregelen een verzekeraar toepast wanneer deze in een crisissituatie terecht komt;
  • alle verzekeraars zijn verplicht een VCP op te stellen, driejaarlijks te evalueren en te delen met DNB;
  • DNB beoordeelt de kwaliteit van het VCP.

 

Kortom: Het VCP is bedoeld om voorbereid te zijn op slechte tijden. Ga niet bedenken wat je moet doen als het dak lekt, maar kom vooraf met een plan dat je direct kunnen uitvoeren en wat je ook regelmatig oefent. Ook mag een verzekeraar zich niet laten verrassen door een crisis; wat kunnen we hebben als het echt tegenzit? Kortom, gooi een plens water over het dak om te kijken wat er gebeurt tijdens een hoosbui. Hebben we een lek, of houden we het droog? Zo werkt het ook met het testen van de financiële sterkte van een verzekeraar.

 

De belangrijkste feiten over de resolutieplanning

  • Resolutie is het zorgvuldig en gecontroleerd afhandelen van een verzekeraar wanneer faillissement van de verzekeraar onvermijdelijk wordt..
  • De resolutieplannen worden door DNB op voorhand opgesteld, zodat DNB goed voorbereid het bewind van de verzekeraar over kan nemen.
  • In de praktijk wordt de resolutieplanning alleen gebruikt bij verzekeraars waarvan een faillissement grote maatschappelijke of financiële gevolgen heeft. In de meeste gevallen wordt een faillissement aangevraagd.

 

Kortom: Als een verzekeraar een echte crisis niet snel genoeg onder controle krijgt, dan kan De Nederlandsche Bank (DNB) door deze wet sneller en strenger ingrijpen. Op die manier wordt erger voorkomen; dat noemen we resolutie.

 

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel