Digitale innovatie: de laatste trends

Digitale innovatie: de laatste trends

28 februari 2019

Dat digitale innovatie een hot item is binnen de financiële dienstverlening, dat weten we inmiddels wel. Maar over welke ontwikkelingen hebben we het eigenlijk? Wat wordt er concreet ondernomen op dit vlak? Wij zetten graag de highlights van afgelopen maand voor je op een rij.

1. AXA en WeChat bundelen krachten om reisverzekeringen aan te bieden in China

AXA Partners, een digitale tak van de Franse verzekeringsmaatschappij AXA, is een partnerschap aangegaan met het Chinese berichten en e-commercebedrijf WeChat om reisverzekeringsdiensten aan te bieden in het land. Als onderdeel van de samenwerking hebben de partners hun eerste WeChat mini-programma uitgerold, genaamd ‘AXA Go’, om reisverzekeringsdiensten voor WeChat-gebruikers aan te bieden. Het ‘AXA Go’ programma biedt Chinese reizigers een geoptimaliseerde klantreis en helpt hen bij het plannen en kopen van geschikte verzekeringsdekking. De betaling loopt via WeChat Pay. Tijdens de reis zal AXA Go met één muisklik wereldwijd 24 uur per dag toegang bieden tot de diensten van AXA Assistance, inclusief ziekenhuisopname en repatriëring, evenals toegang tot de AXA klantenservice. Na voltooiing van de reis zal het platform gebruikers helpen om papierloze claims in te dienen, om zo punten te verdienen in het ‘AXA Go’ lidmaatschapsprogramma. Klik hier voor meer inzichten.

2. Mia: de eerste ‘digital human’ verzekering assistant ter wereld

Mia is de nieuwste technologische innovatie van UBank, ontworpen om elke brandende vraag van klanten over hun lening te beantwoorden. Mia, afkorting van ‘My Interactive Agent’, is te bereiken via laptop en mobiel en helpt de klantervaring te vereenvoudigen door ter plekke antwoord te geven op een aantal van de meest gestelde vragen tijdens het aanbieden van woningkredieten. Tegen het einde van februari 2019 kunnen klanten Mia vragen stellen, zoals: “Wat is uw huidige variabele rente?”, of: “Wat wordt als een last geclassificeerd?” Mia blaast het woord ‘Chatbot’ een nieuw leven in. Ze is slim, benaderbaar en een beetje brutaal, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze een fan is van gifs (zijn we niet allemaal). Ook heeft ze zelfs een paar grappen in petto – je hoeft het alleen maar te vragen. Klik hier voor meer inzichten.

3. ‘Verzekering afsluiten met je gezicht?’ Het kan met de NOW-app van Gen Re

De nieuwe ‘NOW’ app van Gen Re maakt gebruik van gezichtsanalyse, om zo op een snellere en eenvoudige manier een verzekering af te sluiten. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een levens- of ziektekostenverzekering. Het proces begint met het uploaden van een selfie vanaf je smartphone. De app genereerd vervolgens in een oogwenk een inschatting van de leeftijd, het geslacht en de BMI van de gebruiker. Vervolgens ontvangt de gebruiker binnen enkele minuten een persoonlijke aanbieding van de verzekeraar. Daarnaast kunnen gebruikers via de app hun verzekering beheren, zoals het “boeken” van specifieke dagen waarop ze gedekt willen zijn in het geval van een ongeluk. Klik hier voor meer inzichten.

4. Vigi ‘de meest handige verzekering ooit’

Maak kennis met de app ‘Vigi’. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf dat met vijf man werkt aan de meest handige verzekering die je je kunt bedenken. Het idee: ‘on-demand, mobile-only, reis- en productverzekering aanbieden met een uitgebreide standaarddekking’. Denk hierbij aan het verzekeren van bagage en het bieden van 24/7 ongevallenassistentie. Middels de locatietechnologie van de app is de gebruiker automatisch verzekerd op zijn reis en betaalt je alleen voor de dagen dat je echt op reis bent. In de app kun je een specifieke verzekering als artikel toevoegen aan je winkelmandje. Je ziet dan direct wat de kosten zijn per dag voor. Met een druk op de knop schakelt de gebruiker de gekozen verzekering in en uit, op elk gewenst moment. In geval van schade of diefstal kan de gebruiker eenvoudig een claim indienen via de app. Klik hier voor meer inzichten.


Gerelateerde berichten

 Bekijk alle berichten

GERELATEERDE DIENSTEN

 Bekijk alle diensten

De Social Media Insurance Monitor

Lees meer

Sinds 2011 voert ITDS jaarlijks de Social Media Insurance Monitor uit: een onafhankelijk onderzoek naar de inzet van Social Media door verzekeraars, uitgegeven als SoMe magazine. In korte tijd is de Monitor een begrip geworden, nauwgezet gevolgd door de branche. Als logische vervolg heeft SoMe nu ook een Global Edition. Hiermee brengen we de inzet van Social Media door internationale verzekeraars in kaart.

Lees verder

Digital Business

Van digitale transformatie naar digitale werkelijkheid

De wereld waarin we leven heeft de digitale transformatie al lang gemaakt. We vinden het de normaalste zaak van de wereld dat we alles online kunnen regelen, inzien en uitzoeken. Toch is het voor veel banken, verzekeraars en pensioenfondsen een uitdaging om aan te sluiten op deze wereld. Laat staan erop vooruit te lopen. Onze specialisten weten wat er speelt, in Nederland en over de grenzen. En helpen u om uw kansen te verzilveren.

Lees verder

Social Media APK

Lees meer

Welke bijdrage levert social media aan uw business? Na onze Social Media APK weet u precies waar u staat. In zes weken beoordelen onze Social Media-experts uw (content)strategie, uw monitoringmethoden, uw inzet van Social Media-kanalen, de verankering van Social Media in uw organisatie en uw gebruik van tools voor metingen en (content)management. De resultaten presenteren we in een compact rapport, inclusief een benchmark met collega-verzekeraars.

Lees verder