Finance Friday – digitale innovatie highlights in één overzicht

Finance Friday – digitale innovatie highlights in één overzicht

24 juli 2020

Digitale innovatie

Digitale innovatie is ‘hot’, dat weten we allemaal. Er gebeurt zoveel op dit vlak dat het haast niet meer bij te houden is. Maar hoe zit het eigenlijk binnen de financiële dienstverlening? Op ‘Finance Friday’ zetten we de meest opvallende internationale ontwikkelingen voor je op een rij. Wel zo makkelijk, ben je in één keer weer helemaal up-to-date.

 

#1: Verhuur e-scooters: een kans voor verzekeraars

Het verhuren van e-scooters is sinds deze maand legaal in Engeland. Dit is onderdeel van een 12 maanden durende test om de druk op het openbaar vervoer te verlagen. Doordat e-scooters vanaf nu onder de categorie motovoertuigenvallen, zijn bestuurders verplicht een WA-verzekering af te sluiten. Onder de huidige bepalingen gaat men ervan uit dat het beleid van verhuurbedrijven zorgt voor dekking voor de gebruikers van de voertuigen. Een prima initiatief, maar met wat uitdagingen op verzekeringsvlak. Want wie is wanneer verantwoordelijk? Op dit moment is de wetgeving nog wat vaag. Hierdoor is het voor verhuurbedrijven moeilijk is om een ​​toereikende verzekeringsdekking af te sluiten die de aansprakelijkheid bij een ongeval identificeert. De Boston Consulting Group verwacht dat de wereldwijde e-scootermarkt in 2025 $ 50 miljard waard is, waarbij Europa en de VS hiervan ongeveer de helft voor hun rekening nemen. Ik zou zeggen, genoeg kansen voor verzekeraars om nu in te stappen.

Lees hier meer.

 

#2: Fraude in de zorg identificeren met AI

Het in Atlanta gelegen FraudScope biedt een AI-gebaseerd samenwerkingsplatform dat is opgericht met het primaire doel om de kosten in de zorg te verlagen en de efficiëntie voor gezondheidsplannen te verhogen. Een topic dat, juist nu, enorm speelt. Deze maand heeft FraudScope een financieringsronde van $7 miljoen binnengehaald, waarmee ze serieuze stappen maken om met behulp van AI-technologie fraude, verspilling en misbruik aan het licht te brengen. Sinds de oprichting in 2016 heeft het bedrijf in totaal $9,4 miljoen aan investering binnengehaald. Dit is er eentje om in de gaten te houden.

Lees hier meer.

 

#3: Jouw huisdier verzekeren met Lemonade Insurance 

De verschillende social mediakanalen van InsurTech Lemonade staan de laatste tijd bomvol met schattige huisdierenfoto’s. Dit heeft uiteraard een reden. Het in 2016 gelanceerde bedrijf dat verzekeringen aanbiedt met behulp van AI-technologie en chatbots, maakt het nu ook mogelijk om jouw hond of kat te verzekeren. Dit kan momenteel in 33 Amerikaanse staten, vanaf $12 per maand. Na onderzoek kwam Lemonade tot de conclusie vat zo’n 70% van de Lemonade klanten een huisdier heeft, dus: slimme move!

Lees er hier meer.

 

#4: Enfuce erkend als officieel betaalmiddel

De betalingssector innoveert in rap tempo. Zo ook de grootste FinTech start up van Finland, Enfuce. Deze disruptor in de betalingsindustrie is door de Finse financiële toezichthoudende autoriteit (FIN-FSA) geaccrediteerd als geautoriseerde betalingsinstelling. Een grote stap! Naast de voordelen voor het bestaande klantenbestand, kunnen nu ook partijen als verzekeraars en mobiele netwerkexploitanten profiteren van de PSD2-regelgeving via Enfuce. Momenteel is de service beschikbaar in Scandinavische landen en uitbreiding naar alle landen binnen de Europese Unie staat op de planning.

Lees er hier meer.

 

Hungry for more? Volg ons via Twitter! Daar delen we dagelijks de nieuwste digitale innovatie binnen de financiële wereld. En heb jij een initiatief gespot dat wij niet mogen missen? Laat het ons vooral weten


Gerelateerde berichten

 Bekijk alle berichten
web-monitoring-ok