Dit zijn de 5 digitale marketing trends voor 2019

Dit zijn de 5 digitale marketing trends voor 2019

04 januari 2019

Welke trends zullen het digitale marketing landschap in 2019 domineren? Het antwoord kregen wij op de grootste digitale marketing- en innovatiebeurs van Europa: de DMEXCO. Wie nog nooit bij de DMEXCO in de Koelnmesse geweest is, wordt allereerst weggeblazen door 284.000 m2 aan beursvloeren. Niet alleen de grootte van deze vakbeurs is verbluffend, ook het omvangrijke programma doet verbijsteren. Een optimale setting voor marketeers om vooruit te blikken. Naar aanleiding van ons bezoek herkenden we vijf duidelijke trends die we in 2019 in de gaten moeten houden. 

1. Sterke verschuiving in de mediamix

Ook dit jaar presenteerde de FOMA (de vakbond van de Duitse online-media bureaus) de trendmonitor. De grootste Duitse mediabureaus die aan dit onderzoek deelnemen voorspellen groei en toenemende relevantie voor:

1: Online InStore-Advertising (o.a. op Amazon)
2: Addressable TV
3: DOOH (Digital-out-of-Home)

Waarbij InStore-Advertising naar verwachting net zo relevant wordt als Search. Daarentegen verwachten de mediagoeroes dat de relevantie van Video Advertising, Search, Paid Social, Display en Influencer Marketing afneemt t.o.v. 2018. De digitale media-inkopers zijn volgens het onderzoek beter uitgerust voor deze shift dan de klassieke mediaplanners.

2. Voice control zorgt voor nieuwe marketing kansen

Met de opkomst van Amazons’ Alexa en de Home Assistant van Google, werd het afgelopen jaar een toename gesignaleerd betreffende het gebruik van apparaten met voice control. 65% van de ondervraagden (FOMA trendmonitor 2018) ziet het nut in van voice control en smart speakers. Ook wordt er een positieve relatie gevonden tussen audio marketing en consumentenvertrouwen in merken. Verwacht wordt dat AI assistenten zullen zorgen voor meer geloofwaardigheid.

3. AI gaat volledige campagnes realiseren

Op het gebied van AI werd een interessante conclusie gedeeld: de groei omtrent het gebruik bij campagnes gaat namelijk langzamer dan verwacht. Het vertrouwen in de potentie van AI neemt echter wel toe. In 2017 was 54% het eens met het idee dat AI de potentie heeft om volledige campagnes te realiseren (inclusief creatie en mediabeslissingen). In 2018 is dit percentage gestegen naar 62%. Gaan we in 2019 de eerste stappen zetten richting AI gestuurde campagnes?

4. Silicon Valley maakt plaats voor de Silicon Dragon

De Chinese Alibaba Group stond in 2018 naast technologie giganten zoals Apple, Alfabet en Microsoft, toen ze meer dan 500 miljard dollar aan markt kapitalisatie behaalden. Daarnaast is het tweede grootste internet bedrijf Tencent waardevoller dan Facebook en wordt de all-in one app WeChat gezien als het leidende ‘global mobile commerce’ en ‘payment platform’ voor het aankomende jaar. Zou Silicon Valley z’n beste tijd gehad hebben? De stijgende cijfers van deze Chinese conglomeraten liegen er in ieder geval niet om.

5. Mobile dominates digital advertising

De laatste trend die we herkennen is de focus op mobile in de digitale advertentiebudget. Het mantra ‘mobile first’ wordt al een aantal jaar nageleefd, maar het is pas sinds 2018 dat meer dan de helft (53%) van het digitale advertentie budget werd ingezet op mobile. Dit stond in de Duitse markt gelijk aan ruim 3,3 miljard dollar. Verwacht wordt dat binnen 3 jaar 67,8% van het totale digitale advertentiebudget opgaat aan mobiele advertenties en dat de totale uitgave oploopt naar 4,7 miljard dollar.

Zijn dit ook de trends die je zelf ziet voor komend jaar? Of zie je het juist totaal anders? Laat het ons weten! Neem contact op met onze Digital Consultant Uschi Braun: u.braun@itds.nl.

 

Bronnen:

Statista

BVDW


Gerelateerde berichten

 Bekijk alle berichten

GERELATEERDE DIENSTEN

 Bekijk alle diensten

De Social Media Insurance Monitor

Lees meer

Sinds 2011 voert ITDS jaarlijks de Social Media Insurance Monitor uit: een onafhankelijk onderzoek naar de inzet van Social Media door verzekeraars, uitgegeven als SoMe magazine. In korte tijd is de Monitor een begrip geworden, nauwgezet gevolgd door de branche. Als logische vervolg heeft SoMe nu ook een Global Edition. Hiermee brengen we de inzet van Social Media door internationale verzekeraars in kaart.

Lees verder

Digital Business

Van digitale transformatie naar digitale werkelijkheid

De wereld waarin we leven heeft de digitale transformatie al lang gemaakt. We vinden het de normaalste zaak van de wereld dat we alles online kunnen regelen, inzien en uitzoeken. Toch is het voor veel banken, verzekeraars en pensioenfondsen een uitdaging om aan te sluiten op deze wereld. Laat staan erop vooruit te lopen. Onze specialisten weten wat er speelt, in Nederland en over de grenzen. En helpen u om uw kansen te verzilveren.

Lees verder

Social Media APK

Lees meer

Welke bijdrage levert social media aan uw business? Na onze Social Media APK weet u precies waar u staat. In zes weken beoordelen onze Social Media-experts uw (content)strategie, uw monitoringmethoden, uw inzet van Social Media-kanalen, de verankering van Social Media in uw organisatie en uw gebruik van tools voor metingen en (content)management. De resultaten presenteren we in een compact rapport, inclusief een benchmark met collega-verzekeraars.

Lees verder