Dimitri Gerritsma: “Écht een verschil op de opdracht kunnen maken”

Dimitri Gerritsma: “Écht een verschil op de opdracht kunnen maken”

12 december 2018

Dimitri Gerritsma, Senior Business Consultant bij ITDS, werkt al 11 jaar in de financiële dienstverlening. Eerst voor een verzekeraar, daarna als consultant bij ITDS. “Als consultant ben je er om een opdracht goed uit te voeren. Daardoor kun je net wat harder in de wedstrijd zitten.”

OVERSTAP NAAR DE IT

“Begin 2017 werd ik benaderd door ITDS. Met mijn ervaring binnen de financiële dienstverlening had ik veel kennis over de business. Ik zat vaak aan de productiekant en zag hoe IT een belangrijke rol kreeg binnen het werkveld. Zelf was ik op dat moment nog bleu op het gebied van software. Dat maakte het een spannende overstap, maar toch dacht ik: ‘ik ga dit gewoon doen’. Ik merkte al snel dat de mensen bij ITDS gedreven en ambitieus zijn. Daarnaast vind ik het leuk om binnen een wat kleiner bedrijf te werken. Je kent iedereen en kunt makkelijk schakelen.”

EEN WEZENLIJK VERSCHIL MAKEN

“Mijn eerste opdracht was bij een softwareleverancier. Vanaf dat moment had ik snel door hoe de IT-kant in elkaar steekt. Op een opdracht wil ik écht een verschil kunnen maken. Er zijn twee dingen die ik altijd wil doen: een goed product afleveren en de denkwijze bij de klant veranderen. Op mijn huidige project ben ik bezig met de implementatie van een nieuwe correspondentietool. Ik haal het oude systeem uit, maar leid ook medewerkers op. Daardoor laat je niet alleen een product achter, maar ook een andere denkwijze en ander gedrag.”

LEKKER AFWISSELEND

“Als externe bij een bedrijf werken is leuk, omdat je net wat harder in de wedstrijd kunt zitten. Je kunt bijvoorbeeld net wat makkelijker iets zeggen als je ziet dat iets anders of beter moet. Het is een mooie uitdaging daar steeds beter in te worden. Daarnaast is het werk als consultant lekker afwisselend. Steeds weer nieuwe mensen, een nieuw doel. Iedere keer denk je: ‘Jeetje dit is nieuw, hoe ga ik dit begrijpen?’ En toch begrijp je het binnen no time. Hierdoor verleg je continu je grenzen. En ontwikkel je je veel sneller dan in vaste dienst.”

JEZELF STEEDS BEWIJZEN

“Natuurlijk zijn er minpunten. Soms moet je veel reizen. Daarnaast moet je iedere keer weer opnieuw opstarten en jezelf bewijzen. Je ziet ze bij de klant soms denken: “Wat doet die gozer nou, die komt zeker even vertellen hoe het moet”. Toch ben ik groot fan van de consultancy. Zolang ik genoeg tijd overhoud voor mijn vrouw en zoontje, blijf ik in de consultancy werken.”

TRANSITIE NAAR AGILE

“De belangrijkste verandering in de financiële dienstverlening is wat mij betreft de transitie naar agile werken. Je merkt dat bedrijven graag willen, maar er moeten nog flinke stappen gemaakt worden. Momenteel zit ik zelf op een agile-traject bij de klant. Aan de ene kant werken we met agile-principes, ik moet namelijk wekelijks iets opleveren. Aan de andere kant houden we vast aan de ouderwetse gedachte dat precies duidelijk moet zijn op welke datum alles af is. Organisaties werken vanuit de onderkant vaak agile en scrum, maar de bovenkant wil controle houden. Dat gaat halverwege botsen. Daarom is het belangrijk om het hele bedrijf mee te nemen in de transitie. In mijn ogen is agile werken vooral snel kunnen omgaan met veranderingen.”


Gerelateerde berichten

 Bekijk alle berichten

GERELATEERDE DIENSTEN

 Bekijk alle diensten

Consultancy

Toekomstbestendige strategieën die zich in de praktijk bewijzen

Één ding is zeker: de branche gaat op z’n kop. Iedereen heeft het over het data science en robotisering. Digitale kanalen vragen om een andere band met uw klant. En over klanten gesproken: die eisen meer transparantie. En dat moet u ook nog eens agile voor elkaar krijgen. Hoe vertaalt u dat naar werkbare oplossingen? Vertrouw op de kennis en kracht van onze experts. Wij vertalen kansrijke ontwikkelingen naar concrete strategieën, die richting geven.

Lees verder
web-monitoring-ok