Het belang van testen bij een systeemimplementatie
Een effectief testproces is cruciaal om een implementatie te laten slagen. Zo voorkom je ontevredenheid over het systeem, fouten, vertraging en eventuele extra kosten. Toch zien we in de praktijk dat het onderdeel testen bij een implementatie vaak een ondergeschoven kindje is. Bij een Nederlandse uitvaartverzekeraar loopt het testproces in ieder geval als een trein. Dat allemaal dankzij ITDS’ers Aga Kam en Florence Bokx, die op eigen initiatief een effectieve testaanpak hebben geïmplementeerd.
Voordat we de diepte induiken: waarom schakelde de uitvaartverzekeraar de consultants van ITDS in? ‘De software die de verzekeraar voor hun polis administratie – de backoffice – gebruikte, was twintig jaar oud en niet meer van deze tijd’, legt Aga uit. ‘Dus kozen ze ervoor om over te stappen op een standaard SaaS-pakketoplossing uit de markt; een systeem met toekomst vaste functionaliteiten, waardoor de verzekeraar klanten beter inzicht kan geven in hun gegevens. De organisatie vroeg ITDS om het selectietraject en de implementatie uit te voeren.’
Onmisbaar onderdeel
Een belangrijk onderdeel van een implementatie is het testen van de software. Het testproces omvat het voorbereiden en uitvoeren van tests om verschillende aspecten van de software te controleren. “Het onderdeel testen is onmisbaar bij de implementatie van nieuwe software. Door de software te testen weet je namelijk zeker dat de software die je oplevert naar behoren werkt én overeenkomt met de verwachtingen van de gebruiker”, vertelt Aga.
De rolverdeling
In het implementatieteam zorgen meerdere ITDS’ers en interne medewerkers voor de succesvolle implementatie van het systeem. Aga begon als tester en groeide door naar de rol van business analist. In deze functie brengt hij de wensen van de verzekeraar in kaart en vertaalt deze naar softwarefunctionaliteit. Daarnaast begeleidt hij junior consultants zoals Florence, die na haar traineeship bij ITDS de rol van Aga overnam als tester bij de uitvaartverzekeraar. ‘Best spannend, zo’n eerste opdracht bij een grote klant’, vertelt ze. ‘Als je net ergens begint, is het belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen. Ik heb daarom in korte tijd met veel interne medewerkers gepraat en zo afgetast welke belangen er speelden en waar prioriteiten lagen. Zo groeide mijn band met de klant, én met het werk’.
Continu controleren
Voor elke uitdaging zochten Aga en Florence samen met het team naar de beste oplossing. Een van de grootste uitdagingen was dat er qua testen nog geen concrete basis lag, dus geen aanpak of templates. Terwijl de kwaliteit van het testproces ook voor een groot deel afhangt van een goede aanpak. Dus hebben Aga en Florence die samen met hun ITDS-collega’s opgesteld. “Zonder een goede aanpak is de kans groot dat er fouten over het hoofd worden gezien. Met vertraging, extra kosten en ontevredenheid tot gevolg. Elke bug die wordt ontdekt is een potentieel probleem die we weghalen bij de eindgebruiker, maar ook bij de klant’, vertelt Aga.
Het testproces in een notendop
Florence legt uit hoe het testproces er in de praktijk uitziet. ‘Met behulp van de test-templates die we hebben gebouwd, controleren we of alles goed in elkaar zit en de systemen goed communiceren. In die templates zitten alle requirements van de verzekeraar verwerkt, die we hebben omgezet in allerlei testscenario’s. Een voorbeeld: stel, je wilt een verzekering afsluiten via de website. Ons team van testers controleert de hele keten: van de juiste invulling van velden tot het checken van berekeningen. Bij bugs of defects schakelen we direct met de leverancier om te kijken wat er misgaat en monitoren we de voortgang. Ondertussen houden we nauw contact met de key users van de business. Door hen betrokken te houden, worden zij tegelijkertijd ambassadeurs en kennishouders van het nieuwe systeem. Win win! Zo zorgen we dat onze testaanpak toereikend is en blijft, en dat alles soepel verloopt.’
Testen, testen, testen
‘Door onder andere deze goede begeleiding liep het testproces algauw als een trein en kon ik de coördinerende rol met het volste vertrouwen aan Florence overdragen. Vanaf dat moment stuurde zij de testers aan en communiceerde ze over de voortgang met de klant en de andere ITDS’ers’, zegt Aga. Inmiddels zit het project deels in de migratiefase: klantgegevens worden van het oude naar het nieuwe systeem gemigreerd. ‘Daar komt nog aardig wat testwerk bij kijken’, vertelt Florence. ‘Zodra alle puntjes op de i staan, doorlopen we tijdens de gebruikersacceptatietesten het hele systeem met de key users van de uitvaartverzekeraar. Als zij akkoord zijn, kan het in principe live.’ En dan zijn we er nog niet, zegt Aga. ‘Na de livegang vindt er nazorg plaats om de gebruikersacceptatie te bevorderen. Pas als iedereen tevreden is, zit ons werk erop en is onze missie volbracht.’