Uschi Braun: “Je moet als merk hyper relevant zijn”
“Er is ontzettend veel ambitie binnen de financiële dienstverlening, maar of ’t voorlopers zijn op het gebied van digitale marketing? Dat niet. De ontwikkelingen gaan snel en voor banken en verzekeraars is het de kunst om mee te gaan en zelfs voorop te lopen. Wat ik leuk vind is om hen te helpen bij het zetten van de volgende stap.” Uschi Braun, Digital Consultant bij ITDS, vertelt hoe zij dit doet, welke veranderingen zij ziet in de markt en welke trends we in de gaten moeten houden.
VAN BEAUTY NAAR VERZEKERINGEN
“Mijn carrière is begonnen bij één van de grootste reclamebureaus van Duitsland. Na een tijd binnen de Point-of-Sale marketing en brochuremarketing, wilde ik iets maken waarbij ik het gevoel kreeg dat mensen er écht op zaten te wachten. Naar mijn idee was social media de plek waar ik dat kon doen. Hoewel ik erachter kwam dat marketing via social kanalen ook pushmarketing kan zijn, kun je leuke dingen creëren zoals winacties en relateerbare ‘human interest stories’. Na een aantal jaar besloot ik weer naar Nederland te verhuizen. Mijn laatste opdrachten in Duitsland waren voornamelijk in de beautybranche. Ik ging in Nederland op zoek naar een nieuwe job en was benieuwd wat er allemaal speelde buiten de beautywereld. De wereld van verzekeraars en banken klonk in eerste instantie niet heel spannend, maar ik was ervan overtuigd dat ik dit wel spannend zou kunnen maken. Ooit heb ik een opdracht gedaan voor een stofzuigermerk, en geloof mij, ook dat kun je “sexy” verkopen. Dus ik dacht: waarom zou dat niet kunnen voor banken en verzekeraars? Ik werd door mijn omgeving gewaarschuwd voor een ‘logge’ wereld, maar juist dit heeft mij getriggerd om de overstap te maken. Ik houd wel van een uitdaging in het werk.”
DE EERSTE OPDRACHT
“En dan is je eerste opdracht bij een uitvaartverzekeraar. Hoewel ik al jaren intensief bezig was met social media, was deze opdracht voor mij echt een eyeopener. Van tevoren had ik nooit gedacht dat dit zo’n levendige community zou zijn. Social biedt mensen een plek om lief en leed te delen. Mensen delen ervaringen en gaan op zoek naar tips. Als uitvaartverzekeraar bied je daar een platform voor. Op dit platform ontstaan veel discussies, waar je als uitvaartverzekeraar in kunt faciliteren. Dit was een interessante ontdekking. Met nog meer motivatie begon ik daarna met mijn volgende opdracht binnen de pensioenwereld. Ook dat bleek alles behalve saai te zijn. Vanuit data is gebleken dat de hoogopgeleide vrouw niet actief bezig is met haar pensioen. De vraag was dan ook: hoe ga je deze doelgroep bereiken terwijl zij daar – blijkbaar – niet actief behoefte aan hebben? Aan mij de vraag om hiervoor een strategie te bepalen en content te bedenken. Na deze opdrachten heb ik gemerkt dat de technologieën en strategieën binnen de financiële dienstverlening vaak nog niet marktconform zijn. Wel zijn bedrijven heel ambitieus. Dankzij mijn skills en middelen kan ik helpen om hun ambitie waar te maken.”
VERANDERING IN DE MARKT
“In mijn ogen is de belangrijkste verschuiving in de markt te zien in de manier waarop merken communiceren naar hun doelgroep. Boodschappen worden steeds individualistischer. Tegenwoordig zijn er zoveel adverteerders dat je wordt gebombardeerd met content. Hierdoor moet je als merk hyperrelevant zijn om op te vallen. Ieder persoon heeft op een bepaald moment via een bepaald kanaal behoefte aan informatie. Dit kan geautomatiseerd worden door tooling. Je ziet dat de verzekeringsmarkt hier ook naartoe beweegt. En dat is noodzakelijk, want anders ben je niet relevant voor de klant. Daarnaast wordt technologie steeds belangrijker. Een marketingstrategie heeft veel dezelfde componenten als vroeger, maar daar komen technologie en data nu bij. Vroeger werden veel meer beslissingen gemaakt vanuit een gut feeling. Nu geeft data steeds meer inzicht in wat wel en niet werkt. En zeg nou eerlijk, wat is fijner dan een strategie uitzetten die door data ondersteunt wordt? Digitale marketing is op dit moment dé manier van marketing. De ontwikkelingen gaan snel en voor banken en verzekeraars is het de kunst om mee te gaan en zelfs voorop te lopen. Zo heb ik eind vorig jaar zelf, zoals één van de vele Nederlanders, een nieuwe zorgverzekering afgesloten. Daarvan heb ik tot op heden nog geen bevestiging gekregen via de e-mail. Ook op social krijg ik geen reactie op mijn vragen. Dan weet ik al, dit is een potentiële klant die wij als ITDS zouden kunnen helpen. ”