Maak van je verleden het vliegwiel voor je toekomst
Alles helemaal anders? Arjen de Boer gelooft er niet in. Kijk liever naar de waarde van wat je hebt, vindt hij – en bouw daar slim op voort. Met tempo, dat wel. En zonder excuses.
On demand of instant verzekeringen
‘Of verzekeringen helemaal op de kop moeten? Laten we beginnen bij de manier waarop we ze aanbieden. Verzekeren zal naast de bestaande producten en vormen volgens mij namelijk steeds meer op afroep aangeboden worden, of in lijn met het gebruik van de consument. On demand, kun je zeggen. Of instant insurance. We kennen het voorbeeld van Trōv al. In Nederland heeft Nationale-Nederlanden met Labelz een mooi initiatief in de markt gezet. Zo zullen er nog veel volgen. Zelfs in een optie om je leven voor één dag te verzekeren geloof ik. Een vereiste is dat het afsluiten ongelofelijk simpel moet zijn. Gebeurt dit niet, dan wordt het ook niet gebruikt. Fenomenen als Spotify, Netflix, Apple’s Siri en straks Google’s Home en Amazon’s Echo kunnen verzekeraars nu al op weg helpen bij een nieuwe aanpak.’
Legacy is een ouderwets excuus
‘Een veel gehoorde klacht van traditionele partijen is dat het legacy-probleem ervoor zorgt dat zij niet snel genoeg kunnen innoveren. Wat mij betreft is dit onzin. Er zijn voorbeelden van verzekeraars die hun legacy al hebben opgeruimd of uitbesteed. Dit kan in ieder geval zorgen voor operational excellence en een substantiële verlaging van de kosten. Startups bewijzen dat het voeren van een administratie geen core business is en beter door andere partijen kan worden gedaan. Legacy wordt door de traditionele partijen vaak als excuus aangevoerd om niet te hoeven vernieuwen. Laten we afspreken dat dit excuus niet meer telt. Laten we het verleden dat ons tegenhoudt loslaten en wat van waarde is als basis gebruiken voor de toekomst.’
Levensverzekeringen zijn weer helemaal terug
‘Er was de afgelopen jaren wereldwijd een daling in de verkoop van levensverzekeringsproducten. Maar ze staan weer in het middelpunt van de aandacht, vooral in Amerika. HavenLife en ValoraLife – beiden van MassMutual, een 165 oude verzekeraar – zijn twee uitstekende voorbeelden van deze revival. Ook het wellness-programma van Vitality is een goed voorbeeld. Vitality weet klanten voor lange tijd aan zich te binden en boeien. Dit vraagt om het niet alleen maar eenvoudiger afsluiten van een levenpolis (dus underwriting niet gebaseerd on blood, maar op data). Het vraagt ook om de mogelijkheid om levensverzekeringen direct te veranderen. On the fly, on the spot. Dit zal voor een enorme boost in levensverzekeringen zorgen.’