Nieuwe technologie: zie het eens klein
Nieuwe technologie biedt mogelijkheden te over, ook – of juist – voor verzekeraars. Maar waar begin je? Met een groots onderzoek? Dat in ieder geval niet, vindt Gerrit Vos. Lees mee met zijn pleidooi over praktisch vernieuwen.
In mijn laatste blogs gaf ik voorbeelden van nieuwe methoden en technieken. Data science , bijvoorbeeld, agile werken en slimme data-oplossingen. Deze worden door start-ups, scale-ups, labs en fintechs ingezet om vernieuwende toepassingen te ontwikkelen. Meestal wordt bij de introductie van zo’n toepassing de term ‘disruptor’ gebruikt. Hierdoor is de term trouwens al zo ingeburgerd dat je snel een disruptor bent als je term niet gebruikt.
Maar ere wie ere toekomt: de new kids on the block maken slim gebruik van research van Universiteiten, de social media-giganten en platformleveranciers als Microsoft, IBM en Amazon. Dankzij hen zijn er veel doorbraken gerealiseerd. Denk aan blockchain, databases, machine learning en artifical intelligence.
Fabrieksarbeiders in Detroit
Wat kunnen deze doorbraken nou betekenen voor de bestaande bedrijven? Veel, als je het mij vraagt – maar je moet er wel voor open staan. Het is natuurlijk comfortabel om te denken dat nieuwe technologie jouw industrie niet zal raken. Dat dachten fabrieksarbeiders in Detroit en printers in Londen ook. Toen ze door kregen welke alternatieven hun bazen ontwikkeld hadden, was het al te laat. Ondanks alle bemoeienissen van de vakbonden.
Open staan, hoe doe je dat dan? Een vraag die veel ondernemers en ondernemingen bezighoudt. Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is. Je begint niet met een marktonderzoek en een breed gedragen strategisch plan, maar met het laaghangend fruit. Zaken waarmee je op korte termijn kunt scoren. Klein en eenvoudig beginnen dus, gericht op resultaten.
Duidelijke scope
Een voorbeeld uit de praktijk. Onlangs deden we met een opdrachtgever een analyse van alle privacygegevens die de organisatie over haar klanten vastlegt. Het is lastig om alle gestructureerde gegevens in kaart te brengen. Nog lastiger wordt het als het gaat om gegevens in e-mails, documenten op pc’s of in archieven, foto’s en video’s. Terwijl vooral die laatste categorie in kaart gebracht moest worden. Hiervoor zetten we een nieuw platform in, met een duidelijke scope en een helder eindresultaat. Binnen twee weken wisten we al meer dan de vier maanden deskresearch van alle medewerkers had opgeleverd. Nu dragen medewerkers van de klant ideeën aan om deze technologie ook op andere terreinen in te zetten.
De remedie is dus: kleinschalig beginnen en je richten op kortetermijnsuccessen. Deze leiden vanzelf weer tot nieuwe successen. Leer van je concurrenten en volg wat ze delen op internet. Want goed gekopieerd is nog steeds beter dan slecht uitgevonden. Kijken, nadenken en doen!