Snapchat: The next best thing voor verzekeraars?
Nog geen enkele verzekeraar in Nederland waagt zich aan Snapchat en dat is opmerkelijk. Snapchat is namelijk een van de populairste Social Media kanalen onder jongeren, voor verzekeraars een interessante doelgroep, zeker voor de toekomst. In Nederland telt het platform ruim 1 miljoen gebruikers, waarvan 50% de app dagelijks gebruikt. De grootste groep actieve gebruikers zijn jongeren tussen de 13 – 25 jaar, de zogenaamde generatie Z. Echter, ook generatie Y (25-35 jaar) wordt steeds actiever op Snapchat.
Snapchat is een chatplatform, vergelijkbaar met WhatsApp, aangeboden als app alleen voor op de smartphone. Kenmerkend voor Snapchat is dat de content niet langer dan 24 uur zichtbaar is. De filosofie van Snapchat is gebaseerd op drie pijlers: “een foto zegt meer dan duizend woorden”, “pluk het moment” en “niets is voor altijd”. Die combinatie heeft geleid tot de enorme populariteit onder jongeren. Met Snapchat worden (bewerkte) foto’s en video’s met volgers gedeeld. Daarbij is deze content, de zogenaamde Snap, maximaal 10 seconden in beeld. Daarnaast kunnen snaps ook gebundeld worden, om zo een Verhaallijn te vormen. Deze Verhaallijn blijft 24 uur zichtbaar. Content moet hoe dan ook super relevant zijn en de inzet van het medium vraagt daarom wel om een ander soort organisatie. Er kan overigens (nog) niet op geadverteerd worden op Snapchat.
Financials en Snapchat
De tot nu toe enige financiële dienstverlener in Nederland die actief is op Snapchat is ABN AMRO. Met tips voor studenten gaat ABN AMRO actief de dialoog aan. Er komen allerlei tips langs om het studentenleven zo aangenaam mogelijk te maken. In de rest van de financiële sector zien we in de Australische Commonwealth Bank een mooi voorbeeld. Zij delen naar eigen zeggen ‘financiële tips met een twist’. Landgenoot Westpac zette Snapchat succesvol in bij de campagne voor hun innovatieve dienst Westpac Get Cash. Ook de Nieuw-Zeelandse bank ASB zet Snapchat in om hun betrokkenheid bij scholieren en studenten te vergroten. Het doel van de social campagne op Snapchat is om fans zowel te vermaken als te belonen. En dat ging niet zonder succes: meer dan 15.000 mensen deden via Snapchat mee aan de door ASB bedachte challenges, waarvoor o.a. studiebeurzen als prijs werden weggegeven.
Marketing tool
Met wereldwijd 400 miljoen verzonden berichten per dag is Snapchat niet meer weg te denken uit het rijtje Social Media kanalen. Wereldwijd heeft Snapchat zo’n 100 miljoen gebruikers en dit aantal neemt hard toe. Zo heeft het Twitter al ingehaald voor wat betreft aantal actieve gebruikers. Het is een nuttige app voor marketingdoeleinden. Grote bedrijven als Taco Bell, Fanta, Vodafone, Heineken, Unilever, Intel, Red Bull, MTV en McDonalds zijn al succesvol met de inzet van Snapchat om bijvoorbeeld hun nieuwe producten te promoten. Bedrijven gebruiken Snapchat ook om hun volgers een kijkje achter de schermen te geven of als tool voor kortingsacties. Ook organisaties als het Wereld Natuur Fonds, het Stedelijk Museum en Unicef gebruiken de tool voor promotie doeleinden. Tot slot zetten ook steeds meer nieuwssites Snapchat in, zoals De Telegraaf, Metro en NOS.
Webcare via Snapchat
Snapchat kan ook voor webcare worden ingezet. Voor de gebruiksaanwijzing van een product bijvoorbeeld kan middels een ‘Snap’ op een interactieve manier instructies worden gegeven. Voor verzekeraars kan het met name goed gebruikt worden voor het beantwoorden van vragen die via Snaps binnenkomen, zoals ABN AMRO doet.
Beperkte data
Snapchat verzamelt weinig tot geen persoonlijke informatie. Hierdoor is het lastig de conversie tot in detail te meten. Het is wel mogelijk om te zien hoeveel mensen er een screenshot van een ‘Snap’ maken of reageren op je berichten. Maar veel verder dan dat gaat het niet. En dat zal voorlopig ook zo blijven: “We’re going to stay away from building really extensive profiles on people because that’s just bad and doesn’t feel very good”, zegt Snapchat CEO Evan Spiegel. Snapchat is voor nu vooral een mooi medium voor branding binnen de jonge doelgroep die vrijwel altijd online is.