‘We hebben mooie stappen gemaakt om aantoonbaar in control te komen en blijven’

Zorgverzekeraar ONVZ had al een goed beeld van de kwaliteit van haar data. Maar hoe zorg je ervoor dat je dat aantoonbaar kunt maken? Johan Poot, Manager Finance & Control, ging aan de slag met de Solvency II-richtlijnen. Samen met de specialisten van ITDS.

‘Control is de laatste jaren veel belangrijker geworden. In de business, maar ook wat betreft de datakwaliteit voor Solvency II-rapportages. Omdat we een compacte organisatie zijn, hebben we goed zicht op de kwaliteit van onze data. We hebben één systeem, dus weten waar welke data vandaan komt. Wel hadden we in de gaten dat we stappen moesten maken wat betreft governance en aantoonbaarheid. Prima, het is prettig om te laten zien dat je in control bent. De wetgeving is daarbij een zetje in de rug.’

MEER DIEPGANG

‘We zijn eerst zelf aan de slag gegaan vanuit de Solvency II-richtlijnen. Eind 2017 realiseerden we ons dat we op eigen houtje niet genoeg diepgang bereikten. We kenden ITDS van een aantal risicomanagement-projecten. Ze leken ons de juiste partij om die diepgang mee te realiseren en verwerken in een beleidsdocument dat aan alle normen voldoet. Als eerste vroegen we ITDS om een Quickscan te doen. Een bijzonder nuttige exercitie. We kregen goed beeld van de huidige situatie en hadden scherp wat we nog moesten doen om te voldoen aan alle richtlijnen. Dat was toch meer dan ik dacht. Waar begin je dan? Het was fijn dat ITDS daar een rol in kon spelen.’

SESSIES MET DATA-EIGENAREN

‘Samen met de data-eigenaren in de organisatie hebben we een aantal sessies georganiseerd om het bewustzijn van de impact van datakwaliteit te versterken. Daarnaast hebben we samen vanuit een procesflow een dataflow opgesteld en een risk assessment gedaan op die data. Als er nu een incident is, wordt het meteen gemeld en schatten we samen de impact in. En als er een kwartaalrapportage aankomt, vraag ik aan de data-eigenaren of ze akkoord zijn met de kwaliteit van de data die we gebruiken voor de rapportage.’

‘Om eerlijk te zijn, heb ik best even gedacht: wordt de klant nou beter van zo’n document en het werk dat we erin stoppen? Dit traject richt zich op de kwaliteit van data voor Solvency II-rapportages. Het is daarmee iets minder klantgericht, maar wel belangrijk voor ons en de toezichthouder. Gaandeweg werd dat ook voor collega’s duidelijker. Het nieuwe beleidsstuk is goed leesbaar, modern en geeft ons houvast om in control te blijven.

GOED UITLEGGEN WAAROM

‘ITDS is net als wij praktisch ingesteld, dus daar klikte het meteen. Luca van ITDS kon goed meedenken over wat we vanuit wetgeving nodig hebben en wat niet. Het is fijn om met iemand te kunnen sparren die deze specifieke wetgeving goed kent. We zijn geen enorme corporate, bepaalde voorwaarden vullen wij daarom net iets anders in. Je moet dan wel goed kunnen uitleggen waarom. En dat kunnen we. We hebben inmiddels zoveel kennis in huis dat we zelf de juiste vragen kunnen stellen. Daardoor zijn we nog beter in staat om de verbeteringen op onze manier door te voeren. Niet met een big bang, maar gecontroleerd, stap voor stap, met alle stakeholders in de organisatie.’

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel