Waarom slaagt slechts 25% van de systeemmigraties? Daarom!
Dat technologie voor financiële dienstverleners van cruciaal belang is, staat vast. Steeds meer verzekeraars ruilen hun oude legacy systemen om voor een nieuw systeem. Met als doel om kosten te besparen en hun klanten beter te kunnen bedienen. Maar slechts 25 % van die migraties slaagt volledig. Dat kan beter door aandacht te besteden aan de verschillende valkuilen die het migratie proces kent. ITDS manager John Dekker is ervaringsdeskundige.
De continue druk om beter, sneller en kostefficiënter te presteren zorgt ervoor dat steeds meer verzekeraars kiezen voor nieuwe toonaangevende SaaS-platforms. Een belangrijke investering. De voordelen zijn bekend en de toewijding is er zeker. Het migratieproces dat erbij komt kijken is echter meer dan een noodzakelijke procedure die moet gebeuren om het gewenste resultaat te bereiken. Al in de eerste fase, waarin strategische keuzes worden gemaakt, is het af te raden een migratietraject aan allerlei andere projecten te koppelen. Een migratie is een op zichzelf staand project waarvoor voldoende tijd en mankracht moet worden vrijgemaakt. Als verzekeraars daarnaast kiezen voor een standaardpakket moet de kracht van zo’n standaardoplossing volledig worden benut en niet worden geprobeerd het aan te passen in nabootsing van het oude, vertrouwde systeem. Dit is voor de long run te weinig innoverend voor de doeleinden van de migratie. Het systeem wordt na verloop van tijd onbeheersbaar.
De problemen
Het overzetten van data is ook een onderdeel dat problemen kan opleveren. De data in verouderde systemen is vaak sterk vervuild. Een combinatie met het ontbreken van kennis van de portefeuille leidt vaak tot vertraagde of mislukte migraties. Ook de documentatie moet op orde zijn. Het is logisch dat interne en externe toezichthouders baat hebben bij een concrete vastlegging van het proces. Lukt dat niet? Dan heeft dit langdurige audit trajecten tot gevolg. Een van de belangrijkste fases is verder de overdracht en nazorg. De eerste weken na de migratie treden meestal de grootste problemen op. Die moeten met de juiste resources worden opgepakt.
De juiste focus
Een migratie mag dus niet worden onderschat. Het kost meer tijd en moeite dan wordt gedacht. Vooral voor verzekeraars, waar toezichthouders meekijken en de klantdata privacygevoelig is. Hoe zorgen we er dan voor dat het percentage migraties dat wel slaagt stijgt? Het draait allemaal om de juiste aanpak en focus. Alleen met behulp van de juiste domeinkennis en expertise van de markt kan een migratieproces correct verlopen.