Verzekeraar a.s.r. kiest voor de toekomst en zet volgende stap in standaardisatie

Met het oog op de toekomst bereidt verzekeraar a.s.r. zich voor op een belangrijke transitie. Ze kiezen ervoor om, met de hulp van ITDS, nog meer gebruik te maken van de standaardfunctionaliteiten van hun softwaresysteem. Hiermee zetten ze een volgende stap in beheersbaarheid van de digitalisering en dienstverlening. Matthijs Limburg, Manager Digitaal Schade bij a.s.r., zal samen met ITDS’er Evelien Tichelaar een belangrijke rol spelen binnen dit project. Ze bespreken waarom verdere standaardisatie een stap vooruit is naar succes.

Als eindverantwoordelijke voor de afdeling Digitaal van het schadebedrijf van a.s.r., houdt Matthijs Limburg zich bezig met het beheer, onderhoud en doorontwikkeling van de IT-systemen. Dat laatste vraagt steeds meer aandacht, omdat toenemende complexiteit in het standaardsoftwarepakket ervoor zorgt dat processen ook complexer worden en langer duren dan gewenst. “Tijdens de implementatie van het standaardpakket een aantal jaar geleden hebben we ervoor gekozen om een deel van bestaande producten na te bouwen in het nieuwe systeem zodat onze klanten zonder impact over konden naar het nieuwe systeem. Hierbij zijn we op onderdelen afgeweken van de standaard van het pakket, wat zorgt voor complexiteit.

Klantbelang voorop

Een bewuste keuze destijds. Om aan de standaard van het pakket te voldoen, gaan we onze product inrichting verder standaardiseren. Met als voorwaarde dat klanten en adviseurs geen negatieve impact ervaren. Dit is een behoorlijke uitdaging en een tijdrovend project. Dat moet gefaseerd, we kunnen namelijk niet alle klanten tegelijkertijd overzetten en op de hoogte stellen van een verandering. Dat is onmogelijk voor onze adviseurs, helemaal gezien onze persoonlijke benadering daarin.” aldus Matthijs.

Terug naar eenvoud

ITDS’er Evelien Tichelaar werkt nu ruim twee jaar als implementatiespecialist bij a.s.r. en ziet vaak gebeuren dat door complexiteit doorontwikkelingen worden afgeremd. “Kleine aanpassingen nemen nu meer tijd in beslag dan gewenst. We kunnen meer snelheid maken als het systeem simpel en schoon is. Dat kan alleen door terug te keren naar de standaard. Het systeem is dan eenvoudiger te onderhouden, biedt betere ondersteuning, en zorgt voor gegarandeerde compatibiliteit bij toekomstige updates. Dát is waarom je voor een standaardpakket kiest.”

Daarom heeft a.s.r. besloten om de standaardisatie van de productinrichting niet langer uit te stellen. We hebben destijds bewust gekozen voor een stapsgewijze aanpak. We zijn nu klaar om de standaard functionaliteiten van het softwarepakket te omarmen om de doorontwikkeling vervolgens te kunnen versnellen, aldus Matthijs.

De beste oplossing

Volgens Evelien zit het team van Matthijs, waar zij onderdeel van is, nu in de voorbereidende fase voordat de grote veranderingen beginnen. “Het is een belangrijk project, waarbij het samenspel tussen de afdelingen van groot belang gaat zijn. Met productmanagement, pricing en IT kijken we naar een oplossing die zowel technisch haalbaar als kostenefficiënt is. Daarnaast zijn we bezig met het samenstellen van een team en het formuleren van een aanpak.”

Om de complexiteit in het systeem te verminderen, moeten ze volgens Evelien met een schone lei beginnen. De grootste uitdaging zijn de producten die het meest afwijken van de standaard. Hoe gaan we ervoor zorgen dat er geen impact is voor de klant en de adviseur? Daar komt veel werk bij kijken, maar het levert op de lange termijn het beste resultaat op.”

“Tegelijkertijd moeten we natuurlijk ook vooruitdenken,” benadrukt Matthijs. “Je wilt de generieke onderdelen van de productinrichting zo ontwerpen dat de basis voor lange periode niet hoeft te worden aangepast. Daarom moeten we nu goed nadenken over hoe we onze producten gaan inrichten, waarbij het generieke fundament voor lange tijd houdbaar is en niet voor elke change hoeft te worden aangepast. Daarbij moet je ervoor zorgen dat je niet weer in dezelfde valkuil stapt en maatwerk ook in de toekomst blijft voorkomen.”

Samen naar de frontlinie

“Als schadebedrijf willen we continu vooruitgang boeken,” benadrukt Matthijs. “Onze concurrenten staan niet stil, nieuwe productfeatures volgen elkaar snel op en tegelijkertijd moeten we ook voldoen aan belangrijke duurzaamheidseisen. We willen voorop blijven lopen op deze ontwikkelingen.”

Het standaardiseren van de product inrichting is volgens Matthijs een belangrijke stap richting vooruitgang. Daarbij vindt hij het van belang dat er ervaren experts zijn aangehaakt bij het project. “Mensen zoals Evelien kunnen de organisatie uitdagen op een positieve manier. Dat is ook het hoofddoel van jullie ITDS’ers. Dat je áltijd voor het beste resultaat gaat. Dat zie je doordat jullie ook alle mensen in het team meenemen, die daar heel veel van leren. Daarnaast hebben we het ook gewoon onwijs naar ons zin met elkaar en werken we goed samen. Dat vind ik heel waardevol.”

Evelien ziet dat net zo. “Ik waardeer de fijne samenwerking met mijn collega’s bij a.s.r. ontzettend. Met deze mensen gaan we er straks ook voor zorgen dat het project goed verloopt. Waarbij ik als ITDS’er blijf waken voor overbodige complexiteit, zodat a.s.r. optimaal kan profiteren van de voordelen van het standaardpakket. Het is een investering, maar wel een investering die zich dubbel en dwars terugverdient. Het is mooi om te zien dat a.s.r. als verzekeraar vooruitkijkt en kiest voor de toekomst. Met Matthijs als manager die volledig achter deze visie en het project staat, ben ik ervan overtuigd dat we er een succes van gaan maken.”

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel