Alle polissen naar één applicatie

Alle polissen naar één applicatie

DE VRAAG

Een grote Nederlandse verzekeraar wil graag al haar polissen in één applicatie beheren. Daarom willen ze hun AOV portefeuille migreren naar de applicatie waar alle schadepolissen in worden beheerd. De arbeidsongeschiktheidsverzekering is een vrij ingewikkeld verzekeringsproduct met een complexe premieberekening. ITDS heeft kennis over zowel het verzekeringsproduct als de applicatie die de verzekeraar gebruikt. Daarom zijn we gevraagd voor de analyse, het ontwerp en de configuratie van de premieberekening van het nieuwe product in de applicatie. 

ONZE AANPAK

De aanpak bestond uit een aantal fasen: een fit-gap analyse, het ontwerp van het premiemodel, de analyse van de rekenmodule van de applicatie en tot slot de configuratie.

Fit-gap analyse
Voor het beheer van de polissen was het noodzakelijk dat de portefeuille met acht productversies werd teruggebracht naar één product. Daarnaast moesten de premies van deze polissen door middel van één rekenmodel te berekenen zijn. We maakten daarom een fit-gap analyse om te analyseren wat de requirements van de verzekeraar waren en wat de huidige mogelijkheden binnen de applicatie waren. Door middel van workshops met het actuariaat van de verzekeraar haalden we requirements op. De requirements werden door middel van deze workshops steeds gedetailleerder. Dit leidde tot het eerste ontwerp van een premiemodel.

Ontwerp van premiemode
In samenwerking met de verzekeraar zijn de requirements omgezet naar een werkend premiemodel in Excel. Dit model en bijbehorende ontwerpkeuzes zijn vervolgens getoetst en goedgekeurd door het actuariaat en de opdrachtgever.

Analyse rekenmodule applicatie
Gedurende deze ontwerpfase analyseerden we ook de rekenmodule van de applicatie. Tijdens de fit-gap analyse legden we de requirements vanuit de verzekeraar en de mogelijkheden binnen de applicatie naast elkaar. Alle openstaande issues en vragen uit deze analyse losten we op waardoor het mogelijk was om de rekenmodule passend te makken voor de applicatie.

Configuratie
De laatste stap was het inrichten van het AOV product met premiemodel in de applicatie. Alle berekeningen, dialogen en koppelingen richtten we in en voor het eerst kon er een AOV polis worden aangemaakt in de applicatie. Hiermee waren requirements en wensen van de klant omgezet naar het gewenste resultaat. En was er groen licht voor de migratie.

HET RESULTAAT

Met de configuratie van het product en het premiemodel is de basis gelegd voor de migratie van de AOV portefeuille. Dit is een mooi resultaat voor zowel de verzekeraar als de leverancier van de applicatie. Voor de verzekeraar betekent dit dat ze – na de toekomstige migratie – alle producten binnen één applicatie beheren. Voor de software leverancier is een template en documentatie ontwikkeld voor het gebruik van het arbeidsongeschiktheidsverzekeringen in hun applicatie. Dit template en de documentatie kunnen ze in de toekomst ook bij andere klanten inzetten.

Meer weten over onze Consultancy diensten? Klik hier.

 

WELKE KANSEN ZIET U?

 

We maken graag een afspraak.
Bel ons op 020 – 226 01 10 of stuur een e-mail naar info@itds.nl.

 

WAT KLANTEN ZEGGEN

 

Een datakwaliteitsraamwerk bij ONVZ

'ITDS komt met pragmatische oplossingen'

“ITDS kent en begrijpt de richtlijnen van DNB rondom Solvency II datakwaliteit. En weet ook vanuit hun ervaring wat DNB verwacht bij die richtlijnen. Ze hebben hun kennis en ervaring in een zeer prettige samenwerking weten te vertalen naar oplossingen die voor ons werkbaar zijn. De mensen van ITDS houden het niet alleen bij hun bevindingen, maar komen met pragmatische oplossingen die ons helpen om de beheersing van onze datakwaliteit aantoonbaar te kunnen maken."

Johan Poot, Manager Finance & Control – ONVZ

Benieuwd naar de volledige case? Klik hier.

Een internationale IT-strategie en organisatieverandering

'Het gaat om de verandering, mensen meekrijgen'

In iets meer dan 40 jaar is Brunel uitgegroeid van een Delfts bemiddelingskantoor tot een internationale dienstverlener met ruim 11.000 medewerkers in 37 landen. In veel van die landen werd gewerkt met een lokaal IT-systeem en eigen definities. Om toekomstbestendig te zijn, moesten al die systemen vervangen worden door één systeem en één standaard.

Stefan de Boer, Manager Global IT, vertelt over de samenwerking met ITDS.

Een social strategie en implementatie voor OHRA

'Als wij tevreden waren, verlegden zij de lat'

In een paar jaar tijd groeide Social Media bij OHRA uit van ‘iets leuks voor erbij’ tot een volwaardig business- kanaal.

Iris Wezenberg, nu Online Service Manager, maar daarvoor Social Media Manager, vertelt hoe dat tot stand kwam.

Integratie van een nieuw IT-systeem

'Een geslaagde migratie zonder overlast voor de klant'

Michaël Bolt, manager IT van uitvaartorganisatie Yarden, stond voor de uitdaging om een nieuw systeem op te zetten dat de ambities van Yarden verder brengt. ‘We zijn nu in staat om meer naar buiten te kijken, omdat we weten dat het intern goed zit.

Lees hier hoe hij dat voor elkaar kreeg.


Gerelateerde cases

 Bekijk alle cases
web-monitoring-ok