Een data governance traject op maat

Een data governance traject op maat

data driven

DE VRAAG

Een kleine verzekeraar met (nog) veel handmatige processen, wil graag meer data driven te werk gaan. Aan ons de vraag om te helpen met het vraagstuk: hoe kun je als kleine verzekeraar meer data gedreven werken met de huidige capaciteit en zonder grote (financiële) investeringen te doen? We gaven hierover advies en implementeerden de oplossing binnen de organisatie.

ONZE AANPAK

De vraag van de verzekeraar is enerzijds een IT-vraagstuk, anderzijds draait het vraagstuk om een verandering in de mindset en focus binnen de organisatie. Onze aanpak binnen dit project is daarom tweeledig, namelijk: het in kaart brengen van de datastromen en het opzetten van een data driven organisatiestructuur en -cultuur.

Data stromen in kaart brengen
Samen met de aangewezen ‘data stewards’ van de verzekeraar brachten we alle processen in kaart met visuele data flowcharts. Door de werknemers mee te nemen in de uitwerking van datastromen leerden ze hun eigen processen veel beter kennen. We maakten inzichtelijk waar alle data vandaan kwam en identificeerden waar de issues zaten. Zo ondervonden we bijvoorbeeld dat informatie uit de app van de verzekeraar geautomatiseerd binnenkwam en daardoor betrouwbaar was. Fouten in data kwamen onder andere voort uit dossiers die door de telefonisten handmatig in elkaar gezet werden. Zo werd het op een laagdrempelige, niet-technische manier duidelijk waar de dataproblemen zaten. Met de uitgewerkte data flowcharts verhoogden we de datakwaliteit en kwamen de verzekeraar meer ‘in control’ van de data binnen de processen.

Data driven organisatiestructuur en -cultuur
Om de data driven cultuur tot stand te brengen werd een ‘agile data guild’ opgezet. Dit is een groep vertegenwoordigers vanuit alle relevante processen en afdelingen in de organisatie die samen aan de slag gaan met de datastromen, -issues en processen. Na een aantal trainingen gingen ze aan de slag met de issuelijst die we opstelden aan de hand van de flowcharts. Het guild ging eerst aan de slag met ‘quick wins’. Daarna bepaalden ze zelf per sprint welke issues en verbeterinitiatieven ze oppakten. Wel challengden we ze bij tijdrovende en ‘dure’ issues met vragen als: wat is de business case hiervoor? En hebben we genoeg resources? 

Met deze aanpak werden de vaste medewerkers meegenomen in de nieuwe digitale processen. Ze voelden zich betrokken en verantwoordelijk en keken daardoor bewuster naar de data binnen hun processen. Het betrekken van de medewerkers zorgt aan de ene kant voor draagvlak en betrokkenheid bij de data vraagstukken. Daarnaast heb je tegen lage kosten een verantwoordelijke groep voor het hele bedrijf.

HET RESULTAAT

Een groot en zwaar data governance project past niet in de bedrijfscultuur bij een kleine verzekeraar en daarnaast is hier vaak geen budget voor. Door het combineren van onze kennis over verzekeringsprocessen en een agile aanpak ontwierpen we een data governane project dat bij de opdrachtgever past. Doordat de medewerkers van de verzekeraar onderdeel van het data guild waren, voelden zij zich betrokken en zagen het belang van juiste data binnen de bedrijfsprocessen. Ook de medewerkers die eerst sceptisch waren over hun rol als ‘data steward’, vonden het werk na een paar sprints interessant en erg zinvol. De verzekeraar maakt hiermee belangrijke stappen naar een ‘data driven’ toekomst met hun eigen medewerkers én met een lage investering.

Meer weten over onze Consultancy diensten? Klik hier.

 

WELKE KANSEN ZIET U?

 

We maken graag een afspraak.
Bel ons op 020 – 226 01 10 of stuur een e-mail naar info@itds.nl.

 

WAT KLANTEN ZEGGEN

 

Een datakwaliteitsraamwerk bij ONVZ

'ITDS komt met pragmatische oplossingen'

“ITDS kent en begrijpt de richtlijnen van DNB rondom Solvency II datakwaliteit. En weet ook vanuit hun ervaring wat DNB verwacht bij die richtlijnen. Ze hebben hun kennis en ervaring in een zeer prettige samenwerking weten te vertalen naar oplossingen die voor ons werkbaar zijn. De mensen van ITDS houden het niet alleen bij hun bevindingen, maar komen met pragmatische oplossingen die ons helpen om de beheersing van onze datakwaliteit aantoonbaar te kunnen maken."

Johan Poot, Manager Finance & Control – ONVZ

Benieuwd naar de volledige case? Klik hier.

Een internationale IT-strategie en organisatieverandering

'Het gaat om de verandering, mensen meekrijgen'

In iets meer dan 40 jaar is Brunel uitgegroeid van een Delfts bemiddelingskantoor tot een internationale dienstverlener met ruim 11.000 medewerkers in 37 landen. In veel van die landen werd gewerkt met een lokaal IT-systeem en eigen definities. Om toekomstbestendig te zijn, moesten al die systemen vervangen worden door één systeem en één standaard.

Stefan de Boer, Manager Global IT, vertelt over de samenwerking met ITDS.

Een social strategie en implementatie voor OHRA

'Als wij tevreden waren, verlegden zij de lat'

In een paar jaar tijd groeide Social Media bij OHRA uit van ‘iets leuks voor erbij’ tot een volwaardig business- kanaal.

Iris Wezenberg, nu Online Service Manager, maar daarvoor Social Media Manager, vertelt hoe dat tot stand kwam.

Integratie van een nieuw IT-systeem

'Een geslaagde migratie zonder overlast voor de klant'

Michaël Bolt, manager IT van uitvaartorganisatie Yarden, stond voor de uitdaging om een nieuw systeem op te zetten dat de ambities van Yarden verder brengt. ‘We zijn nu in staat om meer naar buiten te kijken, omdat we weten dat het intern goed zit.

Lees hier hoe hij dat voor elkaar kreeg.


Gerelateerde cases

 Bekijk alle cases

GERELATEERDE DIENSTEN

 Bekijk alle diensten

Consultancy

Toekomstbestendige strategieën die zich in de praktijk bewijzen

Één ding is zeker: de branche gaat op z’n kop. Iedereen heeft het over het data science en robotisering. Digitale kanalen vragen om een andere band met uw klant. En over klanten gesproken: die eisen meer transparantie. En dat moet u ook nog eens agile voor elkaar krijgen. Hoe vertaalt u dat naar werkbare oplossingen? Vertrouw op de kennis en kracht van onze experts. Wij vertalen kansrijke ontwikkelingen naar concrete strategieën, die richting geven.

Lees verder

Agile werken met een gezonde dosis realisme

Lees meer

Als pragmatische club zit agile werken in ons bloed. Niet gek dus dat iedereen bij ons minimaal Certified Scrum Master is. We schakelen makkelijk naar de agile-stijl van uw organisatie en klaren de klus, met methodieken als KanBan, Scrum, SAFe en DevOps. Agile naar het volgende niveau brengen? Dat kan met ons Agile Transitie Programma. Een slimme set maatregelen, gebaseerd op metingen en een benchmark.

Lees verder
web-monitoring-ok