Een datakwaliteitsraamwerk volgens DNB-richtlijnen

Een datakwaliteitsraamwerk volgens DNB-richtlijnen

DE VRAAG

Verzekeraars moeten vanuit de Solvency II-wetgeving periodiek kapitaalvereisten berekenen en kwantitatieve rapportages opleveren bij DNB. DNB heeft richtlijnen opgesteld voor het vormgeven van een datakwaliteitsraamwerk. Onze opdrachtgever had moeite met het vertalen en implementeren van deze richtlijnen naar de eigen organisatie.

ONZE AANPAK

We voerden een assessment uit waarin we de situatie beoordeelden. Aan welke elementen werd al voldoende invulling gegeven – en belangrijker, aan welke niet? Vervolgens gingen we aan de slag met de implementatie. We begonnen bij de basis van ieder datakwaliteitsraamwerk. We maakten inzichtelijk hoe data stroomt van bron tot rapportage en stelden ‘spelregels’ op: het beleid.

HET RESULTAAT

Met het neerzetten van een pragmatisch datakwaliteitsraamwerk kan onze opdrachtgever aantoonbaar steunen op de data die ten grondslag ligt aan (management)beslissingen. Daarnaast is hij ook compliant aan de Solvency II-wetgeving en de richtlijnen van DNB.

 

WELKE KANSEN ZIET U?

We maken graag een afspraak.
Bel ons op 020 – 226 01 10 of stuur een e-mail naar info@itds.nl.

 

Wat klanten zeggen

 

Een datakwaliteitsraamwerk bij ONVZ

'ITDS komt met pragmatische oplossingen'

“ITDS kent en begrijpt de richtlijnen van DNB rondom Solvency II datakwaliteit. En weet ook vanuit hun ervaring wat DNB verwacht bij die richtlijnen. Ze hebben hun kennis en ervaring in een zeer prettige samenwerking weten te vertalen naar oplossingen die voor ons werkbaar zijn. De mensen van ITDS houden het niet alleen bij hun bevindingen, maar komen met pragmatische oplossingen die ons helpen om de beheersing van onze datakwaliteit aantoonbaar te kunnen maken."

Johan Poot, Manager Finance & Control – ONVZ

Benieuwd naar de volledige case? Klik hier.

Een internationale IT-strategie en organisatieverandering

'Het gaat om de verandering, mensen meekrijgen'

In iets meer dan 40 jaar is Brunel uitgegroeid van een Delfts bemiddelingskantoor tot een internationale dienstverlener met ruim 11.000 medewerkers in 37 landen. In veel van die landen werd gewerkt met een lokaal IT-systeem en eigen definities. Om toekomstbestendig te zijn, moesten al die systemen vervangen worden door één systeem en één standaard.

Stefan de Boer, Manager Global IT, vertelt over de samenwerking met ITDS.

Een social strategie en implementatie voor OHRA

'Als wij tevreden waren, verlegden zij de lat'

In een paar jaar tijd groeide Social Media bij OHRA uit van ‘iets leuks voor erbij’ tot een volwaardig business- kanaal.

Iris Wezenberg, nu Online Service Manager, maar daarvoor Social Media Manager, vertelt hoe dat tot stand kwam.

Integratie van een nieuw IT-systeem

'Een geslaagde migratie zonder overlast voor de klant'

Michaël Bolt, manager IT van uitvaartorganisatie Yarden, stond voor de uitdaging om een nieuw systeem op te zetten dat de ambities van Yarden verder brengt. ‘We zijn nu in staat om meer naar buiten te kijken, omdat we weten dat het intern goed zit.

Lees hier hoe hij dat voor elkaar kreeg.


Gerelateerde cases

 Bekijk alle cases

GERELATEERDE DIENSTEN

 Bekijk alle diensten

Operational Risk

Lees meer

Is uw organisatie 'in control'? Zijn de juiste beheersmaatregelen ingericht? En wordt er gemeten wat u wilt weten? Wij helpen uw organisatie de volgende stap te zetten op het gebied van operationele risico's.

Data Management & Privacy

Lees meer

Slechte data kan leiden tot slechte beslissingen. Echter, hoe houd je de kwaliteit van data goed? Door het inrichten van een raamwerk met goede beheersmaatregelen kan je het ontstaan van foutieve data voorkomen. Dat is nog altijd beter dan genezen?

Financial Risk

Lees meer

Financieel Risicomanagement is belangrijk voor de hele organisatie. Maar lang niet iedereen begrijpt het. Wij stellen daarom een helder beleid op. Niet alleen voor de CFO, maar voor de hele organisatie. Hierdoor gaat u samen op een verantwoorde manier om met financiële risico’s.