De implementatie van een nieuw backoffice systeem

De implementatie van een nieuw backoffice systeem

DE VRAAG

Een internationale bank vroeg ons om het hypothecaire landschap te vernieuwen. Onze scope in deze was de implementatie van een nieuw backoffice systeem: SAP Banking Services. Wij moesten deze aansluiten op twee frontoffice systemen voor bedrijven en particulieren, maar ook de aansluiting op Data Warehouse systemen voor in- en externe-rapportages naar de DNB en AFM. Wij vervulden hierin de consultancy-rol met het doel de “time to market” voor nieuwe producten te versnellen en bestaande processen te verbeteren.

ONZE AANPAK

Om de bedrijfsprocessen goed in kaart te brengen, maakten wij gebruik van brown paper-sessies. In deze sessies bespraken we de scope gericht op de uitvoering van het backoffice systeem. Deze scope betreft het moment dat de lening is afgesloten tot het volledig afbetalen van de lening en is beëindigd.  Processen als uitbetaling van de lening, facturatie van de maandelijkse termijnen, extra- of algehele aflossingen, renteherzieningen en alle correspondentie triggers gedurende de doorlooptijd, zijn enkele voorbeelden.

Backoffice uitvoering

Door de Scrum-methodiek toe te passen konden wij elk proces in user-stories opsplitsen en in onze backlog bijhouden. Elke sprint (drie weken) leverden wij onderdelen van de vastgelegde processen op, bestaande uit: de uitvoering, supportdocumenten voor het financieel service center, blauwdrukken van de huidige werking van het systeem en technische/functionele documentatie.

De initiële focus binnen het project was de volledige ondersteuning van het proces voor bedrijven. Omdat er veel overlap met het particuliere proces was, werden de generieke processen voor particulieren hierin ook meegenomen.

Door de succesvolle uitvoering en ondersteuning van de processen voor bedrijven, is er vanuit de bank besloten om in eerste instantie nieuwe bedrijven-leningen toe te staan. In een later traject zijn alle bedrijven-leningen vanuit het oude systeem naar het nieuwe backoffice systeem gemigreerd.

Om beter controle te hebben op de complexiteit van het project en het streven naar efficiëntie is er vanuit projectmanagement gekozen voor het DevOps model.

Data rapportage

Parallel met de uitvoering van de backoffice, werd het Data Warehouse (DWH) landschap voorbereid op de datastroom die vanuit het backoffice systeem zou komen. Wij ondersteunden het DWH met de vertaling van de door hun verkregen data velden naar de noodzakelijk functionele rapportages.

HET RESULTAAT

De internationale bank maakt inmiddels voor de afdeling bedrijven volledig gebruik van het backoffice systeem voor nieuwe en bestaande leningen. Het nieuwe systeem ondersteunt een snellere “time to market” werking om nieuwe producten sneller te promoten met minder onderhoud. De bank kan door het vernieuwde landschap bij blijven met concurrerende FinTech bedrijven.

Daarnaast gaan de data stromen naar het Data Warehouse nu sneller met de verbeterde technologie. De bank kan hierdoor sneller en efficiënter aan hun rapportages voldoen richting de risk-afdelingen, DNB en de AFM.

 

WELKE KANSEN ZIET U?

We maken graag een afspraak.
Bel ons op 020 – 226 01 10 of stuur een e-mail naar info@itds.nl.

 

Wat klanten zeggen

 

Een datakwaliteitsraamwerk bij ONVZ

'ITDS komt met pragmatische oplossingen'

“ITDS kent en begrijpt de richtlijnen van DNB rondom Solvency II datakwaliteit. En weet ook vanuit hun ervaring wat DNB verwacht bij die richtlijnen. Ze hebben hun kennis en ervaring in een zeer prettige samenwerking weten te vertalen naar oplossingen die voor ons werkbaar zijn. De mensen van ITDS houden het niet alleen bij hun bevindingen, maar komen met pragmatische oplossingen die ons helpen om de beheersing van onze datakwaliteit aantoonbaar te kunnen maken."

Johan Poot, Manager Finance & Control – ONVZ

Benieuwd naar de volledige case? Klik hier.

Een internationale IT-strategie en organisatieverandering

'Het gaat om de verandering, mensen meekrijgen'

In iets meer dan 40 jaar is Brunel uitgegroeid van een Delfts bemiddelingskantoor tot een internationale dienstverlener met ruim 11.000 medewerkers in 37 landen. In veel van die landen werd gewerkt met een lokaal IT-systeem en eigen definities. Om toekomstbestendig te zijn, moesten al die systemen vervangen worden door één systeem en één standaard.

Stefan de Boer, Manager Global IT, vertelt over de samenwerking met ITDS.

Een social strategie en implementatie voor OHRA

'Als wij tevreden waren, verlegden zij de lat'

In een paar jaar tijd groeide Social Media bij OHRA uit van ‘iets leuks voor erbij’ tot een volwaardig business- kanaal.

Iris Wezenberg, nu Online Service Manager, maar daarvoor Social Media Manager, vertelt hoe dat tot stand kwam.

Integratie van een nieuw IT-systeem

'Een geslaagde migratie zonder overlast voor de klant'

Michaël Bolt, manager IT van uitvaartorganisatie Yarden, stond voor de uitdaging om een nieuw systeem op te zetten dat de ambities van Yarden verder brengt. ‘We zijn nu in staat om meer naar buiten te kijken, omdat we weten dat het intern goed zit.

Lees hier hoe hij dat voor elkaar kreeg.


Gerelateerde cases

 Bekijk alle cases

GERELATEERDE DIENSTEN

 Bekijk alle diensten

Optimale processen en systemen

Lees meer

Doordat we thuis zijn in uw branche, zien we wat voor u werkt. Met process mining tools maken we procesoptimalisaties inzichtelijk en werken we voorstellen uit. We zijn ervaren in het selecteren en implementeren van standaardpakketten en oplossingen, van CRM-systemen, polis- en financiële administraties tot lening- of betaalsystemen. Dat geldt ook voor het inrichten of aanpassen van de infrastructuur en het verbeteren van uw digitale veiligheid.

Lees verder

Projectmanagement met kennis van zaken

Lees meer

Onze projectmanagers worden continu getraind en hebben hun sporen verdiend. En daar begint het pas. We geloven dat projectmanagers pas écht goede resultaten leveren als ze thuis zijn uw branche. Want dan kunnen ze de juiste vragen stellen, doorvragen – en aan de bel trekken als dat moet. Elke projectmanager bij ITDS kan dat. En doet dat. Zo zijn ze uw vuur aan de schenen en steun en toeverlaat tegelijkertijd.

Lees verder

Consultancy

Toekomstbestendige strategieën die zich in de praktijk bewijzen

Één ding is zeker: de branche gaat op z’n kop. Iedereen heeft het over het data science en robotisering. Digitale kanalen vragen om een andere band met uw klant. En over klanten gesproken: die eisen meer transparantie. En dat moet u ook nog eens agile voor elkaar krijgen. Hoe vertaalt u dat naar werkbare oplossingen? Vertrouw op de kennis en kracht van onze experts. Wij vertalen kansrijke ontwikkelingen naar concrete strategieën, die richting geven.

Lees verder