Nieuw waarderingssysteem met inzicht in hypotheekportefeuilles

DE VRAAG

Een hypotheekverstrekker stuurt maandelijks een rapportage over de waarde van de hypotheekportefeuille naar hun beleggers. Door de groei in hypotheekportefeuilles, de hoeveelheid data en complexe berekeningen liep de doorlooptijd van de rapportage- en waarderingsprocessen steeds verder op. Hierdoor kwam het tijdig opleveren van de maandelijkse rapportages in gevaar. Vanuit onze ervaring in pakketselecties en implementaties werd ons gevraagd om het waarderingssysteem te vervangen. De voorkeur ging uit naar een standaardpakket waarmee de beleggers, naast dat ze maandelijkse een rapportage ontvangen, voortdurend online inzicht hebben in hun portefeuilles.

 

ONZE AANPAK

Wij geloven dat we klanten pragmatische oplossingen moeten bieden. Daarom introduceerde onze projectmanager een ‘twee sporen aanpak’ bij de opdrachtgever. Met behulp van deze aanpak pakten we nijpende problemen aan en keken we tegelijkertijd naar de mogelijkheden voor vervanging van het waarderingssysteem.

Spoor 1: doorlooptijd processen inkorten
In het eerste spoor werd de doorlooptijd van de rapportage- en waarderingsprocessen drastisch ingekort. Doordat de rapportage- en waarderingsprocessen (die ’s nachts afgerond moesten zijn) in de ochtend nog draaiden, konden gebruikers niet bij de rapportagegegevens. Om optimaal gebruik te maken van de beschikbare processoren splitsten we het complexe waarderingsproces op in twee subprocessen die parallel uitgevoerd werden. Daarnaast deden we slimme softwarematige aanpassingen die de snelheid van het systeem verbeterden. Door de aanpassingen is de doorlooptijd van het totale rapportage- en waarderingsproces verkort van 12 uur naar 4 uur. Dankzij deze tijdsbesparing ontstond ruimte om het geselecteerde pakket te implementeren.

Spoor 2: pakketselectie en implementatie
Het tweede spoor pakten we parallel aan het eerste spoor op. In dit spoor voerden we een pakketselectie uit om de waardering – en rapportagefunctie te vervangen. Op basis van het selectieproces (via requirements, naar longlist, shortlist) kozen we voor ProMMise van Hypoport. Na de selectie schreef onze projectmanager een plan van aanpak voor de implementatie. Ook was hij verantwoordelijk voor de implementatie van het systeem. Via een gefaseerde aanpak introduceerden we de laad-, reken-, en rapportage functionaliteiten. We maakten diverse koppelingen om alle waarderingsparameters en hypotheekdata geautomatiseerd en gecontroleerd in het pakket te krijgen.

 

HET RESULTAAT

In het hypotheeklandschap implementeerden we het nieuwe waarderingssysteem succesvol. Dit heeft een aantal concrete resultaten opgeleverd. Ten eerste is de doorlooptijd van het rapportage- en waarderingsproces (in twee stappen) verminderd van 12 naar 1 uur. Hierdoor kunnen de klantrapportages altijd tijdig gemaakt en opgeleverd worden. Ten tweede kunnen met een eenvoudige configuratie aanvulling ook nieuwe portefeuilles in het systeem gezet worden, wat met het oude systeem niet mogelijk was. Tot slot hebben klanten – zoals vooraf gewenst – met het nieuwe systeem doorlopend online inzicht in de portefeuilles. Met de implementatie neemt de opdrachtgever goede stappen richting uitbesteding van systemen en de bijbehorende kostenbesparing.

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.