Organische aanpak voor de opzet en werking van datakwaliteit

Organische aanpak voor de opzet en werking van datakwaliteit

datamanagement

DE VRAAG

Een financiële instelling wilde weten hoe ze ervoor stonden op het gebied van data governance en datakwaliteit en stelde ons de vraag: in hoeverre zijn we als organisatie aantoonbaar in control in de omgang met onze data?

ONZE AANPAK

Bij aanvang van het project is er samen met de opdrachtgever een heldere ‘waarom, hoe en wat’ gedefinieerd en is er zorgvuldig een plan van aanpak afgestemd. Vervolgens zijn alle stakeholders in een kick-off sessie bij het project betrokken, waarbij het plan van aanpak in een begrijpelijke story line is gepresenteerd. Hierbij is er gekozen voor een blauwe, inhouds- en mens-gedreven aanpak met als doel bewustwording van wat datakwaliteit als meerwaarde kan betekenen voor de klant en de interne organisatie.

Met behulp van het ITDS-normenkader voor datakwaliteit stelden we samen met data stewards en business stakeholders de huidige stand van zaken vast en zoomden we in op de vijf datakwaliteit hoofdonderwerpen:

  • Kwaliteitsbeleid & governance
  • Identificatie en risicobeoordeling
  • Controls
  • Monitoring
  • Architectuur & informatiesystemen.

Op heldere wijze visualiseerden we per businessunit de stand van zaken en stelden verbeteracties voor.

Parallel is er met de businessunits gekeken naar de kwaliteit van gegevens in hun bronsystemen door gebruik te maken van bestaande proces flows, risico- en issue lijsten. Met deze uitkomsten zijn er samen met data stewards flow charts opgesteld. Hierdoor werd het mogelijk voor de businessunits om onderling te leren. Vervolgens identificeerden we de knelpunten in de datastromen. Ook brachten we in kaart waar de belangrijkste data overdrachtsmomenten zaten en ontwikkelden een manier om de kwaliteit van gegevens te monitoren en hierover te rapporteren. Daarna zijn stap voor stap de verschillende datakwaliteit deliverables ontwikkeld; pragmatisch en altijd passend bij de cultuur van de organisatie.

HET RESULTAAT

De aanpak is succesvol geweest en heeft geleid tot het vergroten van de bekendheid, eigenaarschap en bewustwording op het gebied van datamanagement binnen de business. Daarnaast heeft de business zichtbaar aangetoond bezig te zijn met en in control te zijn op het gebied van datakwaliteit.

 

WELKE KANSEN ZIET U?

We maken graag een afspraak.
Bel ons op 020 – 226 01 10 of stuur een e-mail naar info@itds.nl.

 

WAT KLANTEN ZEGGEN

 

Een datakwaliteitsraamwerk bij ONVZ

'ITDS komt met pragmatische oplossingen'

“ITDS kent en begrijpt de richtlijnen van DNB rondom Solvency II datakwaliteit. En weet ook vanuit hun ervaring wat DNB verwacht bij die richtlijnen. Ze hebben hun kennis en ervaring in een zeer prettige samenwerking weten te vertalen naar oplossingen die voor ons werkbaar zijn. De mensen van ITDS houden het niet alleen bij hun bevindingen, maar komen met pragmatische oplossingen die ons helpen om de beheersing van onze datakwaliteit aantoonbaar te kunnen maken."

Johan Poot, Manager Finance & Control – ONVZ

Benieuwd naar de volledige case? Klik hier.

Een internationale IT-strategie en organisatieverandering

'Het gaat om de verandering, mensen meekrijgen'

In iets meer dan 40 jaar is Brunel uitgegroeid van een Delfts bemiddelingskantoor tot een internationale dienstverlener met ruim 11.000 medewerkers in 37 landen. In veel van die landen werd gewerkt met een lokaal IT-systeem en eigen definities. Om toekomstbestendig te zijn, moesten al die systemen vervangen worden door één systeem en één standaard.

Stefan de Boer, Manager Global IT, vertelt over de samenwerking met ITDS.

Een social strategie en implementatie voor OHRA

'Als wij tevreden waren, verlegden zij de lat'

In een paar jaar tijd groeide Social Media bij OHRA uit van ‘iets leuks voor erbij’ tot een volwaardig business- kanaal.

Iris Wezenberg, nu Online Service Manager, maar daarvoor Social Media Manager, vertelt hoe dat tot stand kwam.

Integratie van een nieuw IT-systeem

'Een geslaagde migratie zonder overlast voor de klant'

Michaël Bolt, manager IT van uitvaartorganisatie Yarden, stond voor de uitdaging om een nieuw systeem op te zetten dat de ambities van Yarden verder brengt. ‘We zijn nu in staat om meer naar buiten te kijken, omdat we weten dat het intern goed zit.

Lees hier hoe hij dat voor elkaar kreeg.


Gerelateerde cases

 Bekijk alle cases

GERELATEERDE DIENSTEN

 Bekijk alle diensten

Data Management & Privacy

Lees meer

Slechte data kan leiden tot slechte beslissingen. Echter, hoe houd je de kwaliteit van data goed? Door het inrichten van een raamwerk met goede beheersmaatregelen kan je het ontstaan van foutieve data voorkomen. Dat is nog altijd beter dan genezen?

Risicomanagement

Alles op orde betekent meer ruimte voor vernieuwing

Risicomanagement krijgt veel aandacht, van toezichthouders en in het publieke debat. Logisch, de risico’s die u als organisatie neemt kunnen grote gevolgen hebben voor uw rendement, reputatie en klanten.

Lees verder
web-monitoring-ok