Digitalisering claimproces
DE VRAAG
Onze opdrachtgever zocht een oplossing voor het vereenvoudigen, versnellen en kwalitatief verbeteren van het claimproces. Het claimproces was arbeidsintensief, kende een lange doorlooptijd en was foutgevoelig door onvolledige en inconsistente informatie.
Procesondersteuning vanuit één applicatie
Als oplossing wilde de opdrachtgever procesondersteuning vanuit één applicatie ingericht hebben. Hierin wordt de medewerker in het claim traject van begin tot eind ondersteund en worden onderwater alle informatieverzoeken en wijzigingen richting de “systems of record” afgehandeld. Naast maximale optimalisatie van het proces wordt zo ook een uniforme werkwijze voor de claim behandelaar afgedwongen. De opdrachtgever wilde hiervoor een specifiek en in de praktijk bewezen platform selecteren. Maar hoe pak je dat aan? ITDS is gevraagd het selectietraject voor de digitalisering van het claimproces te managen.
ONZE AANPAK
ITDS heeft in de loop der jaren een best practice ontwikkeld voor een RFI/RFP traject, inclusief een uitgebreide vragendatabase. Voor deze opdracht hebben we deze best practice in samenwerking met specialisten toegespitst op de situatie en wensen van de opdrachtgever. Met een aantal in de markt bewezen platformen/oplossingen en implementatiepartners hebben wij het RFI/RFP traject doorlopen.
Workshops
Onderscheidend in onze aanpak is dat we naast het standaard RFI/RFP traject, ook intensieve workshops organiseren met leveranciers en implementatiepartners. Projectmanager Rick van der Helm ligt toe: “Zo dwing je de organisatie om kritisch te zijn en geef je de implementatiepartner het podium om specifiek op de klantsituatie in te gaan en het voorstel aan te passen op wensen en nieuwe inzichten”.
Proof of concept
We hebben met twee implementatiepartners een proof of concept fase doorlopen. Beide partijen hebben op basis van dezelfde opdrachtomschrijving een deel van het proces ingericht en konden op die manier aantonen wat zij in huis hadden. De impact van IT-projecten op de organisatie wordt altijd onderschat. Daarom toetst ITDS altijd de veranderkracht bij een implementatiepartner.
HET RESULTAAT
Onze aanpak heeft de opdrachtgever geholpen bij de keuze van een platform dat de oplossing biedt voor de noodzakelijke verbeteringen en digitalisering van het claimproces en dat tevens een push geeft in de noodzakelijke digitale transformatie. Daarnaast heeft de organisatie nu een implementatiepartner aan zijn zijde die het veranderproces goed kan begeleiden.